Vomar verlaagt 300 producten in prijs, waarvan een deel in het AGF-schap zoals de paprikamix.
Supermarktketens Vomar en Dirk zijn het actiefst in het benaderen van de consument met prijsverlagingen of met de belofte prijzen niet te verhogen. Het is een reactie op de hoge inflatie en zorgen bij gezinnen.
Dirk belooft voor 100 producten de prijs niet te verhogen, Vomar heeft van 300 producten de prijzen verlaagd. Inzicht in welke producten dat precies zijn, ontbreekt. Op de website van Vomar staan zo’n zestig producten als voorbeeld. Het gaat om banaan, diepvriesspinazie, paprikamix, worteltjes, rode kool met appel en gesneden ijsbergsla. Voor de meeste producten is de verlaging een dubbeltje, voor de bewerkte groente is de prijsdaling groter.
Voor paprikamix betekent het mogelijk wel extra druk op de prijzen. De prijsverlaging naar € 1,79 kan worden gevolgd door andere ketens als PLUS, die dit product met het label Laagblijvers een laagste prijsimago wil geven en tot nu toe € 1,89 rekent. Andere ketens volgen dan mogelijk. Welke producten Vomar verder gaat verlagen, is niet duidelijk. Er worden 60 van de 240 basisproducten genoemd.
De keten Dirk heeft van zes producten op de AGF-afdeling de prijs bevroren: bananen, rode bieten, gesneden soepgroente, doperwten, diepvriesspinazie en gesneden ijsbergsla.
In 2019 werden prijzenslagen gevoerd in veel basisproducten voor groenten en fruit. PLUS, Jumbo en Albert Heijn hebben hun eigen lage prijzenlijn. Of deze de prijsverlaging van Vomar gaan volgen, is nog niet zeker. De paprikamix kost bij Albert Heijn € 1,99, net als bij Jumbo.