De vier grootste Duitse supermarktketens hebben opgeteld een marktaandeel van 85 procent van de Duitse voedingsverkopen via detailhandel.
De vier grootste Duitse supermarktketens (Edeka, Rewe, Metro en Schwartz – Lidl) hebben opgeteld een marktaandeel van 85 procent van de Duitse voedingsverkopen via detailhandel. Dat was in 1999 nog 70 procent. Dat zei Christian Göke, directeur van de beurshal in Berlijn bij de opening van de Fruit Logistica. De strijd om de consument is daardoor groter geworden, waardoor de druk op de toeleverende bedrijven ook toeneemt.
Extra druk ontstaat door de daling van de consumptie van groente in Duitsland. In totaal werd één procent minder groente en fruit gegeten, maar de uitgaven stijgen nog wel. Voor verse groente gaf een Duits huishouden vier procent meer uit, voor vers fruit is de stijging drie procent. Bij groenten werd iets minder paprika gekocht en prei. De daling was iets groter bij ijsbergsla, bloemkool en asperges.
Bij de opening van de Fruit Logistica werd ook bekend gemaakt dat winkels van Globus SB-Warenhausen de beste groente en fruitafdeling hebben. Een onderzoek van GfK bevestigt dat. Globus kreeg daarvoor de Retail Award. Het is de vierde keer dat Globus de Retail Award kreeg. Tweede werd dit jaar Edeka E-Center.