Over het geheel bekeken stijgt in Duitsland het marktaandeel van biologisch geteelde groente ten opzichte van het gangbaar geteelde product. Marktbureau AMI constateert per gewas wel verschillen in de trend op basis van aankoopgegevens van GfK-Huishoudenpanels.
In 2016 is in Duitsland is het aandeel van biologische groente ten opzichte van 2015 gestegen naar 6,8% van de hoeveelheid verkocht product. Vollegrondsgroentegewassen die in een stijgende biologische belangstelling staan zijn Romaanse sla, spitskool en savooiekool. Bij Chinese kool is sprake van een verdubbeling van de aankoop door de consumenten in het huishoudenpanel. Ook van de vruchtgroente komkommer, paprika en courgette zijn grotere hoeveelheden biologisch geteeld product gekocht. Het aandeel biologisch bleef bij peen constant, maar in verhouding is het aandeel van biologisch product bij peen juist zeer hoog.
Dalende tendens
Vollegrondsgroente waarbij een dalende tendens werd vastgesteld zijn ijsbergsla, kropsla en asperge. Ook bij toch trendy producten zoals rucola en spinazie nam het aandeel biologisch af. Bij de koolsoorten is het aandeel biologisch bij wittekool en rode kool nog vrij gering.
Breder assortiment
De gemiddelde stijging van 6,8% verklaart AMI uit het aanbod van een breder en vollediger assortiment aan verse biologische groente en uit de animo bij supermarkten om regionaal geteelde producten in hun schappen te willen hebben. Daar profiteren biologische telers blijkbaar het meeste van.