België houdt voor de vijfde keer de Week van de Korte Keten. Met deze week (van 14 tot 22 mei) hoopt de organisatie dat er meer aandacht komt voor lokale producten.
De Vlaamse provincies, Vlaamse overheid, Steunpunt Korte Keten en VLAM (Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing) organiseren de week met als thema ‘Proef het verhaal’. Ann Detelder van Steunpunt Korte Ketens zegt dat deze week de kans is om naamsbekendheid te creëren voor ondernemingen en voor de gehele sector.
Ondernemers kunnen zich aanmelden met een activiteit rondom boerderijwinkels, fietstochten en boerenmarkten voor de consument. Er is geen centraal programma vanuit de organisatie.
Provincies
In de week is aandacht voor de directe verkoop in een dagelijkse thema-uitzending op Radio 2. Iedere dag staat een andere provincie in de belangstelling De provincies hebben elk hun eigen site om de week te promoten en de projecten die plaats gaan vinden. In Vlaams-Brabant wordt gezocht naar een nieuwe Korte Keten Kop, een ambassadeur voor de lokale verkoop.
Groei doorzetten
Door de lockdown ging ook in Vlaanderen de verkoop van boerderijwinkels in de lift. De toeloop naar de Belgische hoevewinkels nam met 88% toe en de omzet met 27% https://www.foodagribusiness.nl/korte-keten-ook-hot-in-vlaanderen/. In Nederland had de coronaperiode hetzelfde effect. In beide landen lijkt die enorme groei nu wat af te zwakken.
Tijdens de week in 2021 zei minister van Landbouw en Voeding Hilde Crevits: “Het belang van en de interesse in de korte keten is de afgelopen maanden meer dan ooit duidelijk geworden. Dat gevoel en de goesting om lokaal te kopen, willen we vasthouden.” Het marktaandeel van Belgische rechtstreekse verkoop blijft bescheiden: 1%. Wat het marktaandeel is in Nederland, is niet bekend.
Geen week in Nederland
VLAM roept de maand mei uit tot de Maand van lokale voeding om consumenten uit de dagen meer uit de buurt te eten. Hoewel het aantal ondernemers in de korte keten groeit in Nederland, zijn er nog geen plannen voor een soortgelijke week.