Groentenverwerker HAK stopt met maaltijden, soepen en onbewerkte groente voor zorginstellingen, maar mikt op meer toegevoegde waarde voor zijn producten. Dat stelt HAK Fresh na het vernieuwen van de verwerkingslocatie in Den Bosch.
In 2017 stapte HAK al in vers door de overname van Peter van Halder Grootverbruik in Den Bosch. Dat laatste bedrijf realiseerde toen een omzet van € 10 miljoen met circa dertig werknemers. Dit jaar is die omzet teruggelopen door de coronacrisis en de sluiting van veel keukens. Met een nieuw assortiment mikt HAK Fresh nu op een ander segment met meer groeimogelijkheden.
HAK Fresh kan grillgroenten en groententapas produceren die bij tankstations kunnen worden gebruikt en verkocht als tussendoortje of maaltijdingrediënten. Dat zijn voor HAK nieuwe gezonde snackmomenten. “De potentie van onze nieuwe oplossingen is vele malen groter en sorteert maximaal voor op de toekomstige ontwikkeling van wat waar gegeten gaat worden”, zegt directeur HAK Fresh Rogier Hilkes.
Of dat betekent dat HAK ook in zijn groentetelers een wisseling gaat toepassen, is niet bekend. Een woordvoerder kan daarover niets zeggen.
HAK wilde al in 2017 vernieuwen
Dat HAK de afzet van koelvers naar foodservice vernieuwt, heeft niets te maken met de coronacrisis. Al bij de overname van Peter van Halder in 2017 zei directeur Timo Hoogenboom te streven naar opwaardering van de verstak. “Ik realiseer me dat kant-en-klaarmaaltijden niet altijd worden geassocieerd met topkwaliteit. Dat kun je zien als een risico voor het merk HAK.”
Of HAK onder eigen merk met de nieuwe producten entree gaat maken in het koelversschap van supermarkten, kan Hoogeboom nog niet zeggen. Deze week zegt hij daarover in een persbericht: “Dat is een logische stap, maar we nemen onze tijd om het echt goed te doen en te leren van de vele experimenten die we doen. Onze prioriteit is nu dat we HAK Fresh propositie uitrollen voor foodservice en met de supermarkten verder in gesprek gaan over hoe wij hen kunnen helpen waarde toe te voegen aan hun assortiment met koelverse groenteconcepten die zij hun klanten willen presenteren.”
HAK staat nog altijd in de etalage, maar ontwikkelt de uitgestippelde strategie door.