Albert Heijn (AH) geeft vrijwel alle verse en blikgroente de hoogste score in het nieuwe gezondheidslogo Nutri-Score. Uitzondering is zeegroente.
Supermarktketen AH heeft deze week 6.000 eigen-merkproducten met een score voorzien van het gezondheidslogo Nutri-Score. Dat is opmerkelijk. In Nederland moet het ministerie van Volksgezondheid het logo nog definitief goedkeuren. Voor Albert Heijn is de omschakeling niet groot omdat in België Nutri-Score al langer is ingevoerd en Albert Heijn daar actief is.
Zeekraal scoort B
Nutri-Score geeft een weging weer van de gezondste producten in die categorie of productgroep, volgens internationale standaarden. Voor de groente- en fruitproducten hebben vrijwel alle verse onbewerkte groente- en fruitproducten een score A behaald, met uitzondering op zeegroenten. Zeekraal krijgt een score B, terwijl zeewier (met een dressing) score C krijgt. Mogelijk komt dat door het zoutgehalte.
Ook gesneden groenten zonder toevoeging scoren een A. Een toegevoegde dressing zorgt vaak voor een lagere score van die salade. Gedroogd fruit scoort regelmatig een C als score. Daarmee lijkt het niet een aparte productgroep in Nutri-Score.
Blikgroente scoort ook vaak A
Ook opvallend is de score in blikgroente. Vrijwel alle blikgroenten hebben de hoogste score A, terwijl er in Nederland nog steeds discussie is over bijvoorbeeld het zoutgehalte. Groente in blik of pot met toegevoegd suiker of zout staat niet in de Schijf van 5 van het Voedingscentrum. Of blikgroente een aparte productcategorie van verse groente is niet duidelijk. Als AH vrijwel alleen blikgroente met een score A verkoopt, zegt dat mogelijk iets over haar inkoopeisen voor zout- en suikertoevoeging.
Duidelijkheid gewenst
De Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) wil snel duidelijkheid over invoering van voedselkeuzelogo Nutri-Score. Veel voedingsproducenten staan in de startblokken om het kleurenlogo te gaan gebruiken. Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) koos Nutri-Score in 2019 als meest geschikte voedselkeuzelogo om consumenten te helpen bij een gezonde keuze bij het boodschappen doen. Destijds is afgesproken dat Nutri-Score medio 2021 zou worden ingevoerd in Nederland. Dat liep vertraging op door de evaluatie van het algoritme dat aan het logo ten grondslag ligt.