BelOrta wil het marktsegment van omschakelproduct ontwikkelen met een eigen logo en zo een betere marktpositie creëren voor telers.
In omschakeling moet de teler vanaf dag één compleet volgens de bio-regels telen met meerkosten, maar kan deze producten nog niet als biologisch verkopen. Sander de Proost, verantwoordelijke voor de verkoop biologisch van de Belgische afzetorganisatie BelOrta, weet dat dit vooral voor groente geldt. De marktpositie van hardfruit in omschakeling is beter, omdat dit verkocht wordt als de biologische koelcellen leeg zijn. De laatste jaren is dat al het geval.
Gesprekken met supermarkten
Nu wordt omschakelproduct te veel als gangbaar verkocht. De organisatie voert daarom het logo Earth in voor groenten en fruit in omschakeling. Het zal al bij speciaalzaken te zien zijn op omschakelproduct. De eerste gesprekken met supermarkten zijn gestart.
Het logo voor omschakelproduct moet een breder draagvlak creëren bij de handel en de consument en zo ook meer mogelijkheden bieden voor telers, zegt De Proost. Het begrip ‘product in omschakeling’ is nu niet bekend bij de consument en voor de handelaar ook vaak moeilijk te communiceren. “We voelen heel vaak dat er een wil is, dat er getwijfeld wordt, maar dat die stap uiteindelijk niet gezet wordt, omdat de boodschap net dat tikkeltje te ingewikkeld is.”
Correcte meerprijs
Terwijl er vaak sprake is van meerkosten, is het daarom niet altijd mogelijk om een meerprijs te realiseren. Daar moet het logo bij helpen.
Wat zou een correcte meerprijs zijn voor dit product? De Proost: “Dat is moeilijk te zeggen. Voor het ene product moet je meer inspanning doen om het biologisch te telen en heb je productieverlies.” Ook bij hardfruit is nu niet te zeggen hoe hoog de vergoeding is voor omschakelproduct. “Het is wel een constantere prijs die niet fluctueert, zoals op de markt voor gangbaar, maar meer gekoppeld aan de biologische prijs”, aldus De Proost.