Doorgaan naar artikel

Handelshuis Greenyard vertoont beterschap

Handelsbedrijf Greenyard is na rampjaar 2018 dit jaar op de weg terug naar weer betere winstgevendheid.

De cijfers over het eerste kwartaal van boekjaar 2019-2020 (april, mei en juni) laten zie dat het Transformatieplan vruchten afwerpt, aldus het bedrijf van de Belgische groentemagnaat Hein Deprez. “Met een sterke focus op marge en renderende volumes en greep op de overhead kosten”, ligt het herstelplan op koers voor een versnelling in de tweede helft van het jaar, aldus Greenyard vandaag in een persbericht.

Groei in ‘long fresh’

De netto-omzet (verkopen aan externe klanten) van het eerste kwartaal kwam uit op € 1,03 miljard, wat 2,6% achterbleef op de omzet in het eerste kwartaal van 2018. Die krimp zat hem vooral in de teruggang van de verse groente en fruit van 4%. Dat had vooral te maken met minder avocado’s en lagere prijzen voor druiven, meloenen en citrus. Groei zit er in de kleinere categorie ‘long fresh’ (conserven en diepvries).

Brutowinst versus nettoverlies

De Ebitda (bruto winst minus aftrek van overhead) in het eerste halfjaar tot en met september zal vermoedelijk uit op circa 44 miljoen, verwacht Greenyard. Vorig jaar was dat € 23,3 miljoen. Een positieve bruto winst staat overigens nog niet garant voor een uiteindelijke nettowinst. In het vorige boekjaar maakte Greenyard een brutowinst van € 64,5 miljoen, maar een nettoverlies van € 192 miljoen.

Carrefour, Delhaize en Tesco

Greenyard verwacht in het tweede halfjaar van 2019 een positief effect van nieuwe contracten die zijn gesloten met Carrefour, Delhaize en Tesco. Ook zal het effect van de door de nieuwe ceo Marc Zwaaneveld ingezette reorganisatie in toenemende mate het resultaat moeten verbeteren.

Bekijk meer

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin