Supermarktketen Albert Heijn gaat kunstmatige intelligentie inzetten tegen voedselverspilling.
In een proef worden producten automatisch afgeprijsd op basis van de houdbaarheidsdatum. Hoe dichterbij het product bij de uiterste houdbaarheidsdatum is, hoe hoger de korting. Een algoritme houdt rekening met verschillende factoren, zoals historisch verkoopverloop, voorraad in de winkel en bonusaanbiedingen die de verkoop van een product beïnvloeden, om zo de beste korting te berekenen. Dit zou er voor moeten zorgen om aan het eind van de dag geen onverkoopbare producten over te houden. De proef vindt plaats in een winkel in Zandvoort bij gevogelte- en visproducten.
We zetten vandaag een nieuwe stap in het verminderen van #voedselverspilling met de proef ‘dynamisch afprijzen’. Hierbij worden producten automatisch o.b.v. een algoritme afgeprijsd: hoe korter de houdbaarheid, hoe hoger de korting: https://t.co/boBgSWUuha #ah pic.twitter.com/1Gp30wCorR
— Albert Heijn (@albertheijn) 20 mei 2019