De stevige prijsverlaging voor groente en fruit in winkels leidt niet tot voldoende extra verkopen.
Het lijkt er dus op dat de prijzenslag per saldo negatief uitpakt voor de winkels die niet communiceerden over de prijsverlagingen zoals Plus. Die keten maakte vorige week bekend aan haar ondernemers dat haar winkels wel voldoende volumegroei realiseren, maar voor de concurrenten die volgden, lijkt dat nu dus niet het geval. De prijsslag wordt nog niet doorberekend naar lagere inkoopprijzen voor telers, maar dat kan op termijn wel gebeuren als de volumes niet voldoende stijgen, aldus retailadviesbureau Marshoek.
Lees verder onder de tweet.
Offensief Plus heeft effect op andere supers!'
Lees het artikel op onze website:https://t.co/8tdsl1NdEm
#Marshoek#Nieuws#distrifood— marshoek (@Marshoek) April 1, 2019
Aandeel agf gedaald
Dat volume bij concurrenten niet zo hard groeit, valt af te leiden uit verkoopgegevens van circa 250 franchisewinkels van verschillende winkelketens in Nederland. Ze zitten in het klantenbestand van Marshoek. Het aandeel agf in de totale omzet van de winkels daalde namelijkd. Dat duidt erop dat de prijsdaling niet voldoende wordt gecompenseerd door extra volume. Retailconsultant Richard Kievit: “Wellicht is het agf-volume iets gegroeid, maar de prijzen zijn harder gedaald voor een aantal producten. Het lijkt er dus niet op dat de prijzenslag een voldoende positieve impuls geeft aan het agf-schap.”
Voorlopig rekening bij winkels
Uit de financiële gegevens van de supermarkten concludeert Marshoek dat de supermarktondernemers voorlopig het verlies incasseren van de prijsverlaging. De brutomarge is in de eerste 4 weken na de prijsdalingen met 4,1% afgenomen. “Hoewel de marge relatief niet veel daalt, gaat het wel meteen om erg veel geld voor de winkels, aangezien circa 10% tot 12% van de omzet van winkels uit agf komt.”