Albert Heijn is een proef gestart met de verkoop van groente en fruit zonder plastic verpakking.
Albert Heijn wil kijken wat de invloed is op de kwaliteit en houdbaarheid van groente en fruit dat niet in plastic is verpakt. Daarnaast wil de supermarkt weten hoe klanten reageren op een groente- en fruitafdeling waarbij de meeste producten geen plasticverpakking hebben.
Verpakkingen hebben een functie. Ze zijn belangrijk voor de houdbaarheid en kwaliteit van producten en voorkomen voedselverspilling. Sommige groenten blijven langer goed in plastic en portieverpakkingen zijn handig voor kleine huishoudens. De verpakking voorkomt dan voedselverspilling en levert daardoor milieuwinst op, stelt Albert Heijn.
Proef start in Hoofddorp
In september 2018 maakte Albert Heijn bekend in 2025 25% minder verpakkingen te willen. Vooral gebruik van plastic bij groente en fruit is consumenten een doorn in het oog. De proef is gestart in de Albert Heijn-winkel op het Genderenplein in Hoofddorp, daar liggen 100 producten op de groente- en fruitafdeling onverpakt in het schap. Het gaat om ongekoelde, plasticvrije, biologische en niet-biologische producten, zoals bospeen, cherrytomaten, verspakketten, slasoorten, broccoli, bleekselderij en fruit als sinaasappelen, peren, appels en mango. Uitgesloten zijn aardappelen, uien, kruiden, groentegemak, gekoelde groenten en gekoeld fruit.