Door droogte is soms onvoldoende volume voor acties. Inkopers willen extra beregening wel betalen.
Dat blijkt uit een rondgang langs enkele categoriemanagers groente en fruit. “Het is voor telers zaak om met het beschikbare product de contracten zo veel mogelijk in te vullen. Het wordt voor ons steeds lastiger om de actiefolders te vullen met extra volume”, zegt een categoriemanager van een middelgrote supermarktketen.
Acties met glasgroente
Dat betekent dat acties steeds vaker draaien om producten met voldoende beschikbaarheid, zoals de categorie glasgroente. Ook moeten supermarkten genoegen nemen met afwijkende vruchtmaten. Vooralsnog accepteren supermarkten dat van eigen telers, die ze steunen vanwege de langdurige handelsrelatie.
Leveringsproblemen verschillen per regio
De inkopers wijzen erop dat leveringsproblemen of krapte bij product sterk verschilt per regio. Over het algemeen ligt het product er nog mooi bij, zegt een categoriemanager AGF van een kleinere winkelketen. “Het valt op hoe mooi spinazie is en ook andijvie, lentegroen. Dat komt uitsluitend door ’s nachts te beregenen.” Deze keten zegt de telers extra te belonen voor de inspanningen. “Schrijf dat maar niet op, maar wij zijn bereid om een gebaar te maken.” Een andere inkoper stelt dit een kwestie van vraag en aanbod is. “Als de prijzen stijgen door krapte, betalen we dat.”