Doorgaan naar artikel

‘Fusie Britse supers zeer slecht voor Nederland’

Er gaat een belangrijk distributiekanaal verloren als 2 Britse supermarkten fuseren en 2 spelers 60% van de markt bedienen.

Met de fusie van Asda en Sainsbury’s zou een nieuwe marktleider ontstaan met circa 31% marktaandeel en dus groter dan de huidige marktleider Tesco (27,6%). Het zou de Britse markt dieper in een prijzenslag trekken, is de verwachting. Met € 1 miljard omzetwaarde is Engeland na Duitsland de 2de exportmarkt voor groente en fruit (inclusief doorvoer).

Erg ongunstig

Thijs Jasperse, betrokken bij telerscollectieven als P8 en de Federatie VruchtgroenteOrganisaties: “Dit is erg ongunstig voor ons. De Engelse markt is belangrijk omdat de Duitse markt vol zit. Er gaat nu een distributiekanaal verloren en de overgebleven partij gaat zijn inkoopmarkt gebruiken. Ik heb mijn hoop gevestigd op de Europese Commissie, nu voorstellen zijn gedaan voor de landbouw om de toenemende inkoopmacht van supermarkten te weerstaan. Ik besef echter ook dat Engeland bij een brexit uit de EU stapt. Dit komt er dan nog bij.”
Artikel gaat verder onder de foto

Fruitafdeling in een supermarkt van Asda. - Foto: ANP

Fruitafdeling in een supermarkt van Asda. – Foto: ANP

Onderzoek naar inkoopmacht

Topman van Sainsbury’s Mike Coupe kondigt aan dat prijzen in de winkels met 10% kunnen dalen door de overname, maar dat dit ook goed kan uitpakken voor leveranciers, omdat ze hun keten kunnen optimaliseren door de grotere volumes. Dat gaat echter voorbij aan het feit dat na een fusie altijd leveranciers afvallen.

Een van de Nederlandse afzetorganisaties voor vruchtgroente laat weten dat alle Nederlandse grote afzetorganisatie direct of indirect leveren aan Britse winkelketens. “Dat kan van jaar tot jaar verschillen. De ketenpartners van de supermarktketens hebben meerjarencontracten en seizoenscontracten. Het is afhankelijk van de tenders waarop je inschrijft. Een fusie kan grote gevolgen hebben, maar ook kansen voor de overgebleven leverancier.”

Stappen The Greenery

The Greenery laat weten niet te reageren op potentiële klanten. Het is bekend dat deze afzetorganisatie recent een samenwerking is aangegaan met APS Salads, een Brits teeltbedrijf annex leverancier aan Britse supermarktketens. APS Salads zou vooral ingang hebben bij ketens als Tesco, Iceland en Co-op. Of dat juist is, wil de afzetorganisatie niet zeggen. The Greenery heeft een aandeel genomen in APS Salads.

Ander inkoopmodel Sainsbury’s

Het Britse Fresca, mede-eigenaar van het Brits-Nederlandse kassenteeltproject Thanet Earth, ervoer in 2017 hoe lastig het is als afnemers afscheid nemen. In het jaarverslag schrijft Fresca Group over de nieuwe inkoopwijze van Sainsbury’s die tussenhandel overslaat en direct van telers inkoopt. Fresca verloor veel omzet in de fruitdivisie daardoor. Thanet Earth lijkt direct verbonden aan een of beide mogelijke fusiepartners.

Asda heeft met het onderdeel IPL ook een partij in huis die direct van telers in Engeland en vasteland koopt. IPL is de grootste importeur van groente en fruit in Engeland, aldus de website. Beide ketens hebben sourcing dus in eigen hand en direct van telers in binnen- en buitenland. Asda heeft vooral een lageprijzenstrategie, getuige ook de tomatenlijn in de winkels. Asda heeft een lijn van 16 producten (online), Sainsbury’s heeft er 22. Beide geven online geen informatie over de herkomst van groente.

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin