Het in Nederland ontwikkelde online concept van Pic Nic blijkt ook in Duitsland aan te slaan. Dat is opmerkelijk, want de Duitse consument is nogal traditioneel ingesteld. “Als het in Duitsland lukt, dan lukt het overal”, concludeert de Duitse medeoprichter van Pic Nic.
Het online concept van Pic Nic is het afgelopen jaar ook in Duitsland in de markt gezet. De opzet en het testen werd in samenwerking met de Duitse consument uitgevoerd. Bij Pic Nic kun je online boodschappen doen en onder andere verse producten bestellen. De bestelling wordt de dag erna met elektrische autootjes op een door Pic Nic bepaald tijdstip gratis afgeleverd. De online supermarkt beschrijft zichzelf als de moderne variant van de ter zielen gegane melkboer, maar dan met een veel uitgebreider aanbod aan producten. De inkoop van verse producten gaat in Duitsland via Edeka en in Nederland via Boni.
Middelgrote steden
Dat Pic Nic de bezorgtijd bepaalt, blijkt in de praktijk geen probleem, mede omdat het gratis bezorgd wordt. De route van de bezorgdienst is via een app online te volgen, vergelijkbaar met de pakketbezorging in Nederland. Pic Nic startte een pilot in de buurt van Düsseldorf en bezorgt inmiddels ook in Münchengladbach. Het bedrijf richt zich op middelgrote Duitse steden. Bij iedere stad is er een distributiecentrum en een ‘Hub’ waar de elektro karren gestald staan.
Groenten en fruit
Het assortiment verschilt per stad, omdat de Duitse klanten kenbaar maakten dat ze graag regionale producten willen hebben. Groenten en fruit maken 16% van de aankopen uit. Dat is veel, want bij andere bestaande concepten van thuisbezorgen is dat zo’n 8%. Op verzoek van de consument en omwille van het imago zijn de eerder in de boxen gebruikte plastic zakken vervangen door recyclebare zakken. Naar alternatieven wordt nog gekeken.
Zelfs in Duitsland
De bezorgers zijn zorgvuldig geselecteerd op klantvriendelijkheid. Waar in Nederland pakketten aan de voordeur worden afgeleverd, gaat het enthousiasme van de Duitse klanten zelfs zover dat de bezorgers regelmatig op de koffie worden gevraagd. Het succes van de Duitse tak van Pic Nic verbaasde niet alleen de 2 Nederlandse oprichters, ook hun Duitse medeoprichter Frederic Knaudt had dit niet verwacht. “De Duitse levensmiddelenhandel is traditioneel en er is moeilijk tussen te komen. Je kunt stellen als zoiets zelfs in Duitsland lukt, dan lukt het overal.”