Vers+ is de naam van een tuinbouwinitiatief dat groente een rol wil geven in de trend van gepersonaliseerd voedsel.
Koppert Cress en Best Fresh Group zijn de trekkers van het initiatief, waarin ook al Brightlands Campus Maastricht, HAS Den Bosch en de gemeente Westland deelnemen. Dinsdagavond zocht Vers+ met een gepersonaliseerd ‘DNA-diner’ voor genodigden meer samenwerkingspartners.
“Heel veel zaken worden via internet gepersonaliseerd. Wat voor televisieseries je kijkt, welke muziek je luistert, wat voor advertenties en aanbiedingen je krijgt toegezonden. Dat gaat ook gebeuren met voedsel. De grote online bedrijven zijn daar mee bezig, Amazon, Google, Alibaba. We laten toch niet gebeuren dat wij als tuinbouw worden gepasseerd”, stelt Rob Baan van Koppert Cress.
Lees verder onder de video
Persoonlijk menu samenstellen
De gedachte achter het DNA-diner was dat op basis van een aantal persoonlijke kenmerken er een persoonlijk menu werd samengesteld. Die kenmerken mocht Vers+ door het Rotterdamse bedrijf Omnigen bij de genodigden met wat wangslijm laten uitvogelen. De een heeft vanwege zijn of haar genetisch profiel namelijk andere voedselbehoeften dan de ander.
Wat Vers+ wil doen, is meten wat de inhoudsstoffen zijn van de tuinbouwgewassen en wellicht ook hoe dat door veredeling of teeltomstandigheden wordt beïnvloed. Met die database van macro-, micro- en fyto-nutriënten kan in eerste instantie een match worden gemaakt met doelgroepen.
Lees verder onder de tweets
Gisteren genoten van uniek vers+-diner op maat. Bijna honderd gasten kregen een menu afgestemd op hun persoonlijke DNA. pic.twitter.com/r4J0Ph6OrL
— Rinke Zonneveld (@Rinkezonneveld) 10 oktober 2018
‘Citizen science’ zorgt voor vraag
Voorbeeld van zo’n doelgroep is mannen met (risico op) prostaatkanker. “Mensen die daarmee te maken krijgen gaan zich verdiepen in wat er voor mogelijke remedies zijn”, zegt Gaston Remmers van de Stichting Patiënt en Voeding.
“Die gaan ‘weetjes’ verzamelen uit media over welke groente helpt tegen welke vormen van kanker en ze gaan te rade bij medici en specialisten. Dat levert een combinatie op van zogeheten ‘citizen science’ en diepgravend onderzoek en daarmee kan zo’n groep een vraag naar gezond voedsel neerleggen bij een bedrijf als Vers+ met een gedegen en gecertificeerde database van inhoudsstoffen.”
Bij het #versplus personalized diner; beginnen met een soep; voor mij met gemiddeld eiwitten; is goed voor mij, zo wijst mijn #DNA uit. #meerpersonalizedkanetennietzijn pic.twitter.com/8VBBFXcdoD
— maurice wubben (@mauricewubben) 9 oktober 2018
Geen gezondheidsclaim op product
Dat is een andere richting dan wanneer tuinders of voedingsindustrie een generiek product op de markt brengen en daar reclame mee gaan maken met een gezondheidsclaim erop. “Zo’n claim krijg je bijna niet voor elkaar. Maar die hoeven wij ook helemaal niet op ons product te gaan zetten. Alles wat we doen is tot in detail de samenstelling van bijvoorbeeld broccoli of onze broccocress onderzoeken en wetenschappelijk volledig geaccrediteerd vastleggen.”
En in die data mag elke doelgroep of op termijn wellicht ook elke individuele klant die zijn behoefte aan deze of gene stof of dit of dat product heeft laten vaststellen, komen shoppen. Interessant voor zorgverzekeraars, die liever zorgkosten willen voorkomen dan dure zorg te moeten vergoeden. En natuurlijk voor tuinders die van bulk naar een hoogwaardig product willen.
Lans laat lycopeentomaat doormeten
“Een van de voorbeelden van zo’n product is een tomaat van teeltbedrijf Lans met verhoogd gehalte lycopeen. Dat kan heel interessant zijn voor patiënten, voor preventie of voor prestatie”, zegt Natasja van der Lely, die namens Koppert Cress bij het project is betrokken.
‘Preventie’ en ‘prestatie’ staan voor de twee andere doelgroepen die Vers+ mee wil gaan beginnen. Onder de eerste p valt de Vitale Medewerker, die met de werkgever afstemt hoe via het bedrijfsrestaurant de gezondheid op een zo hoogstpersoonlijk mogelijke manier kan worden bevorderd.
Proef in eigen bedrijfsrestaurant
“Op voorwaarde natuurlijk dat het lekker blijft”, roept Baan er direct bij. In zijn eigen bedrijfskantine in Monster zullen de eerste ervaringen worden opgedaan.
De P van prestatie ten slotte staat voor de behoefte van topsporters aan een persoonlijk afgestemd dieet dat het functioneren en presteren kan optimaliseren. Vers+ heeft nog geen boegbeeld uit de sportwereld gepresenteerd als proefproject.