Horecaleveranciers moeten weer op zoek naar alternatieve afzet door de horecasluiting. Lessen van de eerste lockdown dempen het schokeffect.
Bij horecaleverancier Sligro is op de eerste dag van de horecasluiting nog niet te zeggen hoeveel vraag naar versproducten wegvalt. Er zijn signalen dat de paniek in de keten voor groente en fruit dit keer minder groot is en met minder schokken gepaard gaat dan in maart. Sligro zag de laatste weken de bestellingen van restaurants al wat afnemen. “Die bedrijven zijn voorzichtiger met hun voorraad omgegaan, dat geldt natuurlijk ook voor ons”, aldus Sligro-perswoordvoerder Wilco Jansen.
Ook ziet Sligro dat veel bedrijven een tweede afzetkanaal hebben opgestart in de eerste lockdown, bijvoorbeeld bezorgdiensten. “Met die afzet zijn de bedrijven in de zomer vol doorgegaan.”
Daarnaast heeft het kabinet de groothandels voor professionele keukens nu ook gelijk opengesteld voor particulieren, zodat supermarkten niet overbelast worden. “Bij de eerste golf gebeurde dat pas na twee weken. De hele versketen werd toen overvallen en was niet voorbereid, met hamstergedrag tot gevolg. Dat is nu anders.”
Tekst gaat verder onder de afbeelding
'Daar gaan we weer': storm op komst voor kleine toeleveranciers horeca https://t.co/9d4izbhN7l
— NOS (@NOS) October 14, 2020
Koppert Cress: product weggooien
Cressenproducent Koppert Cress uit Monster is horecateler. Hij verloor in de eerste lockdown snel veel omzet omdat in veel landen tegelijk de horeca sloot. Dat lijkt voorlopig nu niet het geval, stelt een woordvoerder. “We hopen dat het bij Nederland blijft en zolang de overige landen nog wat openingen hebben, hopen we ook dat we daar ons product nog kwijt kunnen en niet in zelfde positie komen als april, mei.” Op dit moment wordt product weggegooid. “We gaan een moeilijke periode tegemoet”, stelt de woordvoerder die niet over bedragen wil spreken.
Prijsafspraken, geen volume
Horecagroothandel Groenteproductie Flevoland (GPF) uit Dronten helpt haar telers in de eerste weken alternatieve afzet te vinden via groente- en fruitboxen bij particulieren. De groothandel heeft contracten met telers, maar dat geldt alleen voor de prijs. Eigenaar Gert Koekoek: “Het volume schommelt in onze snijderij tussen de 40 en 200 kratten per dag. Onze telers zullen het dus wel gaan voelen.”
Zijn vaste komkommerleverancier heeft meerdere afzetkanalen en het seizoen loopt af. Koekoek noemt slasoorten als rucola, speciale slasoorten, kruiden en cressen als de producten die het meest getroffen worden door de vraaguitval. “Ik houd mijn hart vast voor de horecaspecialisten als ook in andere landen de horeca weer dicht moet.” Zelf levert Koekoek ook aan andere kanalen en kwam zo de eerste horecasluiting goed door.
Tekst gaat verder onder de afbeelding
Alternatieve afzet
Groothandel van Aerle uit Schijndel ziet wel dat kopers uit de horeca minder bestellen. Van Aerle belevert speciaalzaken en horecatoeleveranciers die groente en fruit snijden en panklaar aanleveren. Ook Van Aerle ziet dat deze specialistische bedrijven een alternatieve afzet hebben ontwikkeld. De afzet staat dus niet stil. Geen onverkoopbare voorraden bij dit bedrijf uit Schijndel.
In zachtfruit wordt nu ook stevig gezocht naar andere afzetbestemmingen. Veiling Zaltbommel laat weten dat voor rode bessen geprobeerd wordt meer klanten in buitenlandse retail te vinden. De afzet van dit bewaarproduct piekt vlak voor Kerstmis.
Overgang seizoen
Groentenprijzen op de veilingen staan sinds woensdag duidelijk meer onder druk. De sluiting van de horeca lijkt daar niet de belangrijkste factor, maar in de seizoensovergang naar Spaans product helpt het wegvallen van die vraag niet. Het forse prijsverschil op de veiling donderdag tussen losse tomaten (€ 0,60) en trostomaten (€ 1,50) lijkt wel deels te verklaren vanuit de horecasluiting. De losse tomaat is meer een horecaproduct dan trostomaat, zo verklaren twee commissionairs los van elkaar.