Winkels proberen de plotselinge prijsstijging van de btw-wijziging voor te zijn door nu al wat prijzen te verhogen, maar ook in januari nog niet alles door te rekenen.
Dat blijkt uit een rondgang in speciaalzaken. Het is niet de enige mogelijkheid die speciaalzaken hebben om per januari de klap voor consumenten te verzachten. Op de eerste verkoopdag van januari gaat op alle kassabonnen, maar ook inkoopfacturen het nieuwe btw-percentage gelden. De winkels moeten dat doorrekenen, maar lijken daar al voorzichtig mee begonnen, mede op het advies van hun leveranciers. Dat doen ze vooral op producten waar de prijs niet zo’n belangrijke rol speelt, zoals gesneden groente. Een verhoging in stapjes betekent ook dat de winkels in januari nog niet alles doorrekenen en wachten tot de aandacht van de verhoging is weggeëbt. Ze smeren het dus uit.
Ook het gebruik van andere verpakkingen met andere hoeveelheden kan voor de klant de kale prijsstijging ogenschijnlijk verzachten, blijkt uit een rondgang.
Kleinere volumes
Het lijkt erop dat grossiers geen grotere contracten afsluiten in december met een levertijd in 2019. Die route werkt niet in de branche voor speciaalzaken, aldus een grossier. Het gaat vaak om kleinere volumes die via daghandelsprijzen tot stand komen.
Beweeglijkheid prijzen
De Telegraaf berichtte medio december al dat Jumbo vast is begonnen met prijsverhogingen. Prijsvergelijkingsbureau In Prijs Verlaagd signaleerde ongewoon veel prijsverhogingen op de Jumbo-site. Die negatieve media-aandacht lijkt Jumbo extra hard te treffen in de cruciale decembermaand. Eigenaar Thijs van der Tuijn van In Prijs Verlaagd zegt dat de prijsbeweging niet speciaal gericht was op AGF. Door de bewegelijkheid van de AGF-prijzen zal een prijsverhoging toch al moeilijker zichtbaar zijn, verwacht hij. Van der Tuijn stelt dat hij uitsluitend prijsbewegingen signaleerde bij Jumbo, maar dat hoeft niet te betekenen dat Jumbo daarmee alvast de btw-verhoging incalculeert.