Doorgaan naar artikel

‘Kwartje van Kok’ voor alle telers

Consumenten en supermarkten moeten echt meebetalen aan de extra kosten door nieuwe teelteisen, een zogenaamd ‘kwartje van Kok’.

NFO-voorzitter Gerard van den Anker sprak op het Groenten&Fruit Congres donderdag in Rotterdam over zo’n bijdrage. Die zou uit de marge van supermarkten moeten komen en uit de portemonnee van de klant. “Als wij een topproduct leveren, dan heeft de consument het er voor over. We zien deze week dat Lidl stunt met Elstar voor € 0,89. De consument koopt het ook als de actieprijs € 1,14 is. Ons fruit wordt onder kostprijs verkocht. Telers moeten verduurzamen, asbestdaken saneren en koelvloeistof uitfaseren. We moeten een perspectief bieden aan de telers. Zo’n heffing kan daarvoor zorgen.”

Btw-heffing gemiste kans

Uit de zaal werd schamper opgemerkt dat met de aanstaande btw-verhoging er feitelijk al zo’n heffing wordt geïnd, maar niet bij de tuinders terecht komt. Hieruit moet de sector een les leren, stelde Jelte van Kammen, directeur van Harvest House en bestuurder bij koepel GroentenFruit Huis. “Shell krijgt wel dingen voor elkaar bij de politiek, wij hebben het btw-plan niet van tafel gekregen. Zij hebben 30 lobbyisten, wij 4.” Bovendien wees hij Van den Anker op de versnippering in de fruitteelt, wat prijzen nog extra onder druk zet.

NFO-voorzitter Gerard van den Anker op het Groenten & Fruit Congres.

NFO-voorzitter Gerard van den Anker op het Groenten & Fruit Congres.

Meerprijs of toegevoegde waarde

Over de meerprijs voor telers bestaat nog onduidelijkheid. De telers in het Albert Heijn-pilottraject voor verduurzaming krijgen kosten vergoed. Hoe dat in de toekomst gaat kon Natuur en Milieu, betrokken bij het AH-traject, donderdag niet zeggen.

Onderzoeker Willy Baltussen, onderzoeker van Wageningen Economic Research, stelde dat samenwerking steevast niet tot een hogere prijs leidt. Van Kammen wees juist op investeringen die telers deden voor het verwerken van uitval bij tomatenteelt. De gezamenlijke investering leidt tot meer toegevoegde waarde door verkoop van sauzen en soepen. Hij ziet een consument die soms 8 keer per dag eet en dan vooral bewerkte producten. Daar liggen kansen voor gezamenlijke investeringen en betere verwaarding, stelde hij.

Bekijk meer

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin