Voor een nieuw appelras lijken de meeste supermarkten dit seizoen rap ruimte vrij te maken. Toch zet dat de trend nog niet in naar een exclusief ras per winkelketen.
Een greep uit de laatste supermarktfolders: Albert Heijn verkoopt het nieuwe appelras Sprank. Dekamarkt en Dirk verkopen Morgana. Lidl verkoopt de Evelina en Jumbo en PLUS hebben de Tessa omarmd.
De nieuwe rassen lijken in vruchtbare aarde te vallen dit jaar. Klanten kopen veel meer in de supermarkt door de coronamaatregelen. De supermarkten melden desgevraagd allemaal goede verkoopcijfers. Zo is het nieuwe ras Sprank alweer uitverkocht.
Krappe appeloogst
De krappe appeloogst maakt de nieuwe rassen bovendien aantrekkelijk. Bij een hoge winkelprijs van € 2,29 voor Elstar is de stap voor de klant naar € 2,99 voor een nieuw ras minder groot. De nieuwe rassen worden gepositioneerd rond een prijs van € 2,99 en dat is weer onder de ijkprijs voor Pink Lady en Jazz, de bovenkant van de appelmarkt.
Uit die introducties van nieuwe rassen is een aantal lessen te leren. Niet iedere supermarktketen streeft naar een eigen appel. De marktintroductie van de exclusieve appel Sprank door Albert Heijn dit jaar heeft vooralsnog geen navolging gehad. De nieuwe rassen Morgana en Tessa liggen bij meerdere winkelketens.
‘Elke keten een ras niet haalbaar’
Fruitteler en handelaar Jacco van Kessel is met Van Kessel Fruit Lidl-leverancier. Hij heeft de rechten van Evelina-appels overgenomen van een Belgisch handelsbedrijf. Dit jaar lag de appel in de Lidl-schappen en ook het komende jaar is een afzetplan afgesproken. Voor discounters is de schapruimte beperkt, maar na het stoofperen- en goudreinettenseizoen is die ruimte er ook in de Lidl-schappen. Van Kessel denkt niet dat het haalbaar is dat elke supermarktketen zich met een eigen appelras gaat onderscheiden. Daar is veel volume voor nodig. Evelina is op zichzelf ook geen nieuw ras, maar is nieuw leven ingeblazen door Van Kessel. Voor de Nederlandse consument is het appelras wel nieuw, waardoor Lidl dit seizoen mogelijk de enige keten is die Albert Heijn volgt met een eigen ras.
Kanzi-route volgen
Het ras Tessa maakt een andere ontwikkeling door. FruitMasters koos voor een samenwerking met buitenlandse partners. Zo kan het een nieuw appelras Europees opzetten met grote volumes. Jaarlijks moet een groei van zeker 1 miljoen kilo gehaald worden in de Benelux. FruitMasters heeft de rechten voor dit gebied. Dat is de strategie die bij Kanzi werkte en dus ook bij Tessa wordt uitgerold.
‘Als AH iets goeds verkoopt, wil ik het ook’
“Ruimte voor een nieuw appelras zoals Tessa is er altijd wel in de schappen”, zegt Giel Smits, supermarkteigenaar en franchisenemer bij PLUS in Culemborg. “We gaan van de driekistpresentatie voor Elstar even terug naar tweekistpresentatie en voor nieuwe producten als Tessa zijn standaard presentatieplekken in de winkel.”
Smits is niet per se voorstander van selectieve distributie, of selectieve rassen. “Unilever doet het ook en legt bij een keten een speciaal assortiment ijs neer, maar de consument begrijpt niet dat je iets bij de ene keten wel kan kopen en bij de andere niet. Ik ben wel voorstander van het vernieuwen van assortiment, maar als Albert Heijn iets heeft wat goed verkoopt, wil ik het ook.”
PLUS liet klanten recent kennis maken met Tessa, de appel van FruitMasters. Een succes, volgens Smits.