ZON onderzoekt een nieuw afzetmodel voor haar telers waarbij een verkoop BV product inkoopt van telers en die vermarkt en verwerkt.
Zo ontvangen telers een uitbetaalprijs en dividend. Het model is nu in werking voor blauwe bessen waar ZON samenwerkt met telers in de bv Vitazon. Vitazon koopt tegen marktconforme prijzen blauwe bessen in bij de telers van ondermeer ZON, maar ook bij het Dutch Blueberry Collective. “De oprichting van Vitazon markeert een belangrijke wending in de relatie tussen ZON en (een deel) van haar achterban. Het is een model dat ook bij de andere productgroepen betudeerd wordt als een mogelijk antwoord op de structurele uitdagingen waar de sector als geheel voor staat”, schrijft ZON in haar jaarverslag.
Het geconsolideerde resultaat na vennootschapsbelasting van Telersvereniging ZON over 2012 bedraagt € 2,4 miljoen negatief tegen € 1,7 miljoen positief in 2011, ondermeer door een herstructurering en ontslag van enkele tientallen medewerkers.
De totale omzet van ZON (dus van alle ook niet-productgerelateerde onderdelen) bedroeg in 2012 353 miljoen euro (2011: 326 miljoen euro). De omzetstijging werd veroorzaakt door de betere prijzen gedurende 2012, stelt de afzetorganisatie. ZON startte het jaar 2012 met 354 leden. Op 1 januari 2013 was het aantal leden 330.
Belangrijkste producten voor ZON zijn gele paprika (13 miljoen euro), prei (11,9 miljoen euro) en komkommer met 10,4 miljoen euro.