Blijven geven! Ook al slaat de sponsorvermoeidheid toe. En ook als het niet aftrekbaar is.
De emoties spatten ervan af op de Alpe d’Huez, bij de duizenden die meededen en meejuichten. Met zijn allen fietsen tegen kanker kenden we ook al van de Ride For The Roses. En volgende week fietst een team van Hollandse Aardbeien de Homeride van Groningen naar Maastricht langs Ronald McDonald Kinderhuizen.
Hardlopen voor het goede doel doen schoolkinderen natuurlijk ook, bij duizenden. Elke decembermaand staan we elkaar te verdringen om plaatjes aan te vragen bij een glazen huis met vastende dj’s erin. En we gokken er al jaren lustig op los voor de goede doelen die profiteren van de Postcodeloterij en al die andere loterijen.
In crisistijd allemaal alleen maar harder nodig, want de overheid trekt zich bezuinigend terug. De samenleving moet dat gat opvullen. ‘Big Society’ noemen ze dat in Engeland. In Amerika, waar de overheid al nooit erg actief is geweest in de zorg voor de onfortuinlijken, is ‘charity’ al decennialang big business. Niet in de laatste plaats voor bedrijven die goed doen combineren met het opbouwen van een goede naam.
In het geval van grote bedrijven met dito winsten kan dat cynisch worden omschreven als het sussen van het geweten en nog wat cynischer als het bedrijven van reclame over de ruggen van de slachtoffers van ziekten, rampen en andere ellende.
Kijken we echter naar het leeuwendeel van de Nederlandse bedrijven –MKB inclusief tuinders en boeren, bijna allemaal familiebedrijven – dan kan nauwelijks van grote bedrijven worden gesproken en al helemaal niet van grote winsten. Toch sponsoren ze mee, van het dorpsfeest tot aan een ondertussen uit zijn voegen groeiend miljoenenfonds als Alpe d’Huzes. Die ondernemers doen dat met dezelfde motivatie als al die gewone particuliere Nederlanders die zich weinig gelegen laten liggen aan gezeur over strijkstokken en ‘komt het wel goed terecht’ en gewoon hun steentje bijdragen.
De Hollandse aardbeientelers van hollandseaardbeien.nl doen volgende week dus mee aan de Homeride van Ronald McDonald. Dat doen ze niet in de hoop dat er naast de aardbeienmilkshakes ook nog andere aardbeilekkernijen zullen gaan opduiken op de menukaart van de Mac. Maar gewoon omdat het doel – het steunen van kinderen met kanker en hun ouders – ze aanstaat.
Dus hupsakee, surf naar Homeride.nl, sorteer de thema’s alfabetisch, speur eventjes naar het team van Hollandse Aardbeien en zeg een sponsorbedragje toe.
Stem op onze homepage: doet u mee aan sponsoracties van goede doelen?