Duitse consumenten waarderen smaak en kwaliteit bij tomaten meer en hechten minder belang aan voordeel en langere houdbaarheid. Controle op productie en residu wordt ook weer belangrijker.
Dat blijkt uit de Holland Imago Monitor Duitsland van het Productschap Tuinbouw (PT). De Nederlandse tomaat kwam door een iets lager waarderingscijfer 6,0 weer onder de Spaanse tomaten uit waar een waardering van 6,2 voor wordt gegeven. Maar in 2010 was het verschil groter. Nederlandse kasgroente voldeed de afgelopen jaren juist steeds beter aan de verwachting van Duitse consumenten. De waardering van de Nederlandse tomaat (6,0) en komkommer (6,3) daalt dus iets ten opzichte van 2012. Het PT noemt dat verschil echter nihil.
Dit voorjaar vond het vijfde imago-onderzoek plaats, na eerdere onderzoeken in najaar 2010, voorjaar en najaar 2011 en najaar 2012. Ruim 1.000 Duitse consumenten deden afgelopen april mee aan het online onderzoek.
Van hen zei 80 tot ruim 85 procent dat ‘Gewächshaus-Gemüse aus Holland’ voldeden aan de verwachting. Najaar 2012 lag dit vijf procentpunt lager. Paprika komt het meest tegemoet aan de verwachting. Bij zowel de Nederlandse als de Spaanse geeft zo’n 85 procent aan dat dit het geval is, bij 5 procent werd de verwachting overtroffen. Bij komkommer liggen de positieve scores enkele procenten lager, de negatieve (‘bevalt mij niet’) lag op een dikke 10 procent. Voor tomaat zegt 80 procent dat het aan de verwachting voldeed, bij een paar procent werd de verwachting overtroffen.