Trekkers in Nederland krijgen een verplicht kenteken. Een meerderheid in de Tweede Kamer heeft met het voorstel van de PvdA ingestemd om alle trekkers in Nederland van een kentekenplaat te voorzien.
Met de PvdA vinden ook D66, GroenLinks, SP, PvdD, 50Plus en de ChristenUnie, dat het tijd wordt voor gekentekende landbouwtrekkers. Minister Melanie Schultz van Haegen heeft aangegeven deze Kamermeerderheid te willen volgen. Op welke termijn Schultz van Haegen met voorstellen komt, is nog onduidelijk.
De organisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) vindt de invoering van het verplichte kenteken een belangrijk succes. “Het kenteken is essentieel om het toezicht op trekkers te verbeteren en daarmee de verkeersveiligheid te versterken en oneigenlijke concurrentie met de vervoerssector tegen te gaan”, stel TLN. “Jaarlijks vallen zo’n zestien doden en honderd gewonden in het verkeer als gevolg van ongevallen met een trekker. Doordat tot op heden een kentekenplicht ontbrak, konden politie en justitie nauwelijks handhaven op overtredingen en misbruik van trekkers.”
LTO Nederland is boos over het feit dat een meerderheid van de Tweede Kamer zich heeft geschaard achter een kenteken voor tractoren en landbouwvoertuigen. “LTO heeft zich hier tegen verzet, omdat een verplicht kenteken als losse maatregel niet bijdraagt aan een betere verkeersveiligheid en leidt tot lastenverzwaring”, zegt Herman van Ham, dossierhouder namens LTO Nederland. Nu de motie is aangenomen wil LTO Nederland zo snel mogelijk met minister Schultz in overleg treden over de mogelijkheden om de lasten voor de betrokken ondernemers zo laag mogelijk te houden.