Het Westland moet meer doen om het hoofd te bieden aan de negatieve beeldvorming die in de rest van het land over deze streek heerst. Dat stelde Arnold Hordijk woensdag bij de prijsuitreiking van een fotowedstrijd van LTO Glaskracht Westland.
Het Westland tot waarde brengen als uniek Hollands landschap, dat is een van de doelen van die fotowedstrijd. Hordijk, voorheen commercieel directeur van bloemenveiling Flora Holland en nu commissaris bij onder meer Rabobank Westland, stelt dat terwijl glas een zo mooi materiaal is waar kunstenaars mee werken, de Westlandse glastuinbouw zijn streek opmerkelijk laagwaardig heeft weten houden. “Terwijl de Nederlandse burger aan de vruchten de boom zouden moeten herkennen.”
Het is volgens Hordijk aan de tuinders zelf om een keuze te maken tussen rommeltje of een beeld dat indruk maakt. Hij ziet wel een spanningsveld tussen nostalgie en economisch rendabele bedrijven. “De mooiste plekjes van het Westland zijn te vinden in wat niet direct de economisch sterkste gebieden van de streek zijn.”