De omzet van de Nederlandse winkels van Ahold is in het eerste kwartaal met 4,4 procent toegenomen.
Het marktaandeel is ‘aanzienlijk gegroeid’, blijkt uit de cijfers die moederbedrijf Ahold bekend heeft gemaakt. Deels is dat het gevolg van de vernieuwde AGF-aanpak, waardoor de omzet in dit segment groeit, zo liet het concern al eerder weten. Prijsacties en inflatie zijn als algemene groeifactoren genoemd.
De toevoeging van achttien voormalige C1000/Jumbo-winkels en de opening van negen winkels in België droegen duidelijk bij aan de omzetgroei. Het cijfer betreft de winkels van Albert Heijn in Nederland en België, alsmede Gall & Gall en Etos. Ahold rapporteert al geruime tijd geen specifieke cijfers over de supermarkten meer.
De autonome omzetstijging is volgens Ahold vooral te danken aan de inflatie en aan prijsacties. De combinatie van de nieuwe winkels en identieke omzetgroei leidde volgens Ahold tot een aanzienlijke toename van het marktaandeel van Albert Heijn. Albert.nl heeft de omzet volgens Ahold ook verhoogd door de uitbreiding van het marktgebied en het openen van nieuwe afhaalpunten.
De operationale marge van de winkelactiviteiten kwam uit op 5,5 procent. Dat is lager dan in het eerste kwartaal vorig jaar. Volgens Ahold komt dit door hogere pensioenkosten. Als de resultaten van Bol.com worden meegenomen, komt de kwartaalomzet uit op €3,5 miljard, een toename met 7,5 procent. De operationele marge daalt inclusief Bol.com naar 5,3 procent.