De Belgische supermarktketen Colruyt doet proeven in haar winkels om de verkoopdaling van Jonagold een halt toe te roepen.
Colruyt test de verkoop van verschillende mutantentypes onder haar klanten en overweegt een merk in te voeren. De winkelketen toont zich bij een bedrijfsbezoek aan Veiling Haspengouw niet al te positief over de kwaliteit op de markt. De klant weet niet goed waar hij aan toe is, met teveel variatie in mutaten en kwaliteit van de appels, blijkt uit een verslag in het ledenblad van de veiling.
Colruyt is marktleider in België en de helft van de appels die het verkoopt is Jonagold, maar clubrassen nemen het aandeel onder vuur, zoals Pink Lady. Nu is 62 procent van de appels die het verkoopt Belgisch. Bij peer is het aandeel zelfs 92 procent en komt maar 8 procent uit import.
AGF-verantwoordelijke Tony de Bock noemt de supermarktconcurrentie hevig. Die wordt niet alleen op prijs gevoerd. “De concurrentie vermarkt vaak appel van mindere kwaliteit en daar kan je prijsmatig moeilijk tegen vechten met de kwaliteit
die wij willen. Men beconcurreert ons met partijen die wij weigerden om kwalitatieve redenen.” De Bock pleit ervoor dat telers strenger sorteren, zodat de consument niet appels in de winkel laat liggen.