Uit een in opdracht van Enza Zaden/Vitalis Biologische Zaden uitgevoerd consumentenonderzoek blijkt dat er in Noordwest-Europa nog aanzienlijk ruimte is voor groei van de pompoenconsumptie.
Het consumentenonderzoek is in september 2024 in opdracht van Enza Zaden/Vitalis Biologische Zaden door Norstat uitgevoerd onder consumenten in Nederland, België, Duitsland en Frankrijk. Uit de resultaten van dat onderzoek blijkt dat ongeveer 43% van de respondenten uit alle landen nooit pompoen eet. Gemiddeld is 32% zelfs niet eens bekend met het product.
Inzichten en kansen voor de pompoenmarkt
De Fransen blijken de meeste pompoen te consumeren, met 71,5% van de respondenten die regelmatig pompoen eet. Nederland heeft met 45,5% de laagste consumptie. Met ongeveer 880 respondenten over vier landen is onderzocht wie de pompoenliefhebbers zijn, waarom ze al dan niet voor pompoen kiezen, en hoe en wanneer ze pompoen kopen of consumeren. De resultaten bieden waardevolle inzichten en kansen voor de pompoenmarkt.
Marketingstrategie en productaanbod
Enza Zaden heeft dit onderzoek in opdracht gegeven om beter inzicht te krijgen in de dynamiek van de pompoenmarkt in Noordwest-Europa. Met de groeiende interesse in gezond eten en seizoensgebonden producten herkende Enza Zaden de kans om consumentvoorkeuren en barrières voor consumptie te identificeren. Door inzicht te krijgen in de gewoonten en motivaties van pompoenconsumenten, streeft Enza Zaden ernaar haar marketingstrategieën en productaanbod te optimaliseren, om uiteindelijk meer consumenten te stimuleren pompoen in hun dieet op te nemen.
Consumentenvoorkeuren en -gedrag
Grafiek 1: Hokkaido (rood) consumptie per land
Grafiek 1 toont aan dat 64% van de Nederlandse consumenten nooit Hokkaido eet. Van deze groep is 40% niet eens bekend met het product. De meeste consumptie van rode pompoen vindt plaats in Frankrijk, waar het product meer populariteit heeft.
Grafiek 2: Flespompoenconsumptie per land
Uit grafiek 2 blijkt dat 57% van de Duitse respondenten geen flespompoen consumeert. In Duitsland zijn consumenten echter meer geneigd om Hokkaido te kopen. Dit wijst op een mogelijkheid voor pompoenproducenten om de populariteit van flespompoen te vergroten door bewustzijn en productkennis te verbeteren.
Grafiek 3: Redenen waarom consumenten pompoen kiezen
De belangrijkste redenen waarom consumenten kiezen voor pompoen zijn smaak (33%), het seizoen (31%) en de bereidingsmogelijkheden (15%). Dit benadrukt het belang van smaak en seizoensgebondenheid in de marketingstrategieën.
Pompoenconsumptie kan omhoog
Enza Zaden/Vitalis Biologische Zaden zien aanzienlijke mogelijkheden om de pompoenconsumptie in Noordwest-Europa te verhogen. In Nederland alleen al zijn er 3,6 miljoen huishoudens die op dit moment nooit pompoen consumeren, maar door hen aan te moedigen om het product te overwegen, kan de vraag significant toenemen. Door de consument meer bekend te maken met pompoen en het in verschillende gerechten te promoten, kan de totale consumptie in Noordwest-Europa aanzienlijk verhoogd worden, concluderen beide zaadfirma’s.