Doorgaan naar artikel

Heeft het nut wat ik doe?

Jaarlijks organiseert de tuinbouwbusinessclub in de regio waar ik woon een mini-symposium. Zo ook vorige week.

Drie boeiende sprekers over duurzaam ondernemen. Inspirerende verhalen van ondernemers voor ondernemers. Ondernemers die allemaal bezig zijn om duurzaamheid binnen hun bedrijf handen en voeten te geven. En dat levert interessante zoektochten op.

Veel te delen

Normaal spreken de tuinders binnen de tuinbouwbusinessclub vooral met elkaar. Er is immers veel te delen: stijgende energiebelasting, schaarste aan goed personeel, minder gewasbeschermingsmiddelen ter beschikking, stroperige wet- en regelgeving en onzekerheid of een hogere kostprijs terugverdiend kan worden door hogere productprijzen. Eén van de tuinders gaf zelf aan dat hij veel ‘stoplichten’ voor de groei van zijn tuinbouwbedrijf op rood ziet staan. Hij is zich aan het oriënteren op een andere invulling van zijn bedrijf. Maar hoe doe je dat?

Bedrijf weer maatschappelijk relevant maken

Een van de sprekers op het mini-symposium, Ruud Zanders van Kipster, vertelde hoe hij de bakens van het bedrijf, dat hij van zijn vader en moeder overnam, heeft verzet. Een zoektocht waar hij vier jaar over deed. Waarbij hij vooral sprak met mensen van buiten zijn sector. Niet zozeer met de wispelturige politiek, maar vooral met allerlei afnemers, consumenten en maatschappelijke organisaties. Met name de contacten met maatschappelijke organisaties leerde hem veel over hoe er naar zijn bedrijfstak wordt gekeken, en hoe hij zijn bedrijf weer maatschappelijk relevant kon maken.

‘Maatschappelijk relevant’ klinkt wat wollig en weinig concreet, maar op lange termijn is het onmisbaar voor iedere bedrijfstak, ook voor de glastuinbouwsector. In de dagelijkse drukte van de bedrijfsvoering zijn er altijd operationele zaken die opgelost moeten worden. Tijd voor lange-termijnvragen is er vaak niet. Toch is het belangrijk om ook daar bij stil te staan. Ga met mensen en organisaties buiten uw sector het gesprek aan, over hoe men naar uw sector kijkt. Niet om die te verdedigen, maar om van de standpunten van anderen te leren.

‘Ga gesprek aan met mensen buiten de sector’

Voor veel tuinders komt het teeltseizoen komende maand tot een einde. Het gewas wordt geruimd en de kas schoongemaakt. Alles weer klaar voor een nieuwe teelt als de dagen weer gaan lengen. Wellicht is dit ook een goed moment om uw hoofd leeg te maken, gesprekken met mensen buiten uw sector aan te gaan en tijd te nemen voor de vraag: Heeft het nut wat ik doe?

Lees meer over het thema energie via GFactueel.nl/energie/

Share this

Radbouw Vorage
Radboud Vorage

Ondernemer Geothermie Nederland

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin