Doorgaan naar artikel

Dit zijn wijzigingen in schap appels en peren supermarkt

Vroeg in het afzetseizoen worden de wijzigingen in de supermarkt zichtbaar in het assortiment appels en peren. Het zijn wijzigingen die meer product van eigen bodem inhouden, vooral bij Lidl.

Dat blijkt uit een winkelonderzoek van Groenten&Fruit. Lidl laat weten dat afscheid genomen is van de peer Beurré Alexander Lucas. Die komt niet meer voor in het assortiment. Voor het biologische assortiment is juist een uitbreiding zichtbaar van eigen bodem. Lidl heeft biologische Conference op schaal (€ 2,69 voor drie peren) in het assortiment genomen. Dat geldt ook voor Elstar in een tas van een kilo voor € 3,49. Deze week was die prijs nog € 0,20 verlaagd, blijkt uit de mededeling in de winkels van Lidl.

Biologische appels en peren

De supermarktketen wil de biologische verkopen versnellen. “Ter stimulering van biologisch hebben we onszelf een concreet doel gesteld: in 2026 moet de omzet van biologische groenten en fruit verdubbeld zijn ten opzichte van 2022”, zo laat de keten weten.

Concurrent Aldi heeft geen biologische appels of peren in het assortiment. Ook is het assortiment gangbare appels en peren dit seizoen niet gewijzigd bij Aldi. “Als discounter voeren wij een beperkt assortiment waar toch elke klant kan vinden wat hij zoekt.”

Jumbo: nieuw ras Bloss

Jumbo heeft een nieuw appelras toegevoegd van Nederlandse bodem. Het gaat om Bloss, het nieuwe ras van FruitMasters. Het is een robuust appelras uit kruisingsouders Magic Star en Honeycrisp. Het ras is van nature schurftresistent en robuust tegen meeldauw, twee grote uitdagingen in de moderne fruitteelt. Ook zou het ras beter bestand zijn tegen droogte en hitte. Jumbo ziet nog een voordeel. “Bloss is een fruitig zoete appel en vergelijkbaar met de Jazz appel, die we ook in ons assortiment hebben. Echter komt Jazz uit het buitenland, dus we zijn erg blij een vergelijkbare appel van dichtbij toe te kunnen voegen.”

Albert Heijn meldt geen wijziging in het assortiment. Met het betrekkelijk nieuwe merk Sprank hoopt het verder in volume te groeien dit jaar. Vorig jaar liet AH wel nog een appelras vallen. De Cox’s Orange Pippin verdween toen uit het assortiment.  

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin