Supermarkten willen dat de regels rond de verkoop van biologische producten worden versoepeld. Dat kan ze helpen bij het realiseren van verdere groei in de verkoop van biologische producten. Dat bleek uit een panelgesprek met vier grote retailers tijdens een bijeenkomst van ketenorganisatie Bionext over de marktontwikkeling van biologische producten.
De omzet van biologische producten is in de eerste 8 maanden van dit jaar met 9% gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, zo blijkt uit cijfers van marktonderzoeksbureau CPS GFK. Die groei van 9 procent was er ook bij verse onbewerkte groente. Met € 58,7 miljoen is dat de belangrijkste biologische versgroep, nog exclusief fruit en bewerkte groente (€ 18,2 miljoen). Hoewel vers biologisch fruit wordt genoemd als snelgroeiende productgroep in biologisch, is het nog altijd een kleinere productgroep voor biologisch.
Verse biologisch producten zijn goed voor 73% van de biologische omzet, blijkt uit de cijfers over dit jaar. Het totale biologisch omzetaandeel is gestegen van 3,6% naar 4%. Binnen de categorie vers gaat het om een stijging van het omzetaandeel van 5,2% naar 5,8%.
Kleiner prijsverschil over langere periode
Ten opzichte van 2019 is de biologische omzet met ruim 50% gestegen. Hiervan is 20% een gevolg van prijsverhogingen en 30% van stijgende volumes. Opvallend is dat de prijsstijging bij biologisch product minder hard is dan bij gangbaar. Het prijsverschil wordt dus kleiner met gangbaar.
Supermarkten zijn goed voor 76% van de totale biologische omzet. Albert Heijn (AH), Jumbo, Plus en Lidl zien kansen om biologisch te laten groeien, maar tegelijk moet er nog veel gebeuren om de Nederlandse doelstelling van 15% biologisch areaal in 2030 te realiseren. AH wil het marktaandeel biologische groente en fruit in 2026 op 10 procent brengen. Het zou volgens een aantal van de supers helpen als de regelgeving rond de verkoop van biologische producten wordt versoepeld.
PLUS mag geen los bioproduct verkopen
Zo koopt Plus een aantal AGF-producten biologisch in, maar verkoopt deze vervolgens als gangbaar, aangezien de supermarktketen nog niet is gecertificeerd voor de verkoop van losse biologische producten in de winkels. Dit heeft volgens duurzaamheidsmanager Marlijn Simons te maken met de extra kosten en administratieve rompslomp die dit met zich meebrengt. Martijn Versteegh, duurzaamheidsmanager bij Albert Heijn, geeft aan dat biologisch brood in de winkels niet op dezelfde broodsnijmachine als voor gangbaar brood mag worden gesneden. De supers vinden het goed en logisch dat er regels zijn, maar pleiten wel voor wat meer flexibiliteit.
Bionext presenteerde tijdens de bijeenkomst ook de uitkomsten van 7 nudging-campagnes tussen 2021 en 2024. Door inzet van extra schapkaartjes, raam- en vloerstickers steeg de omzet gemiddeld met 20% ten opzichte van een periode van 4 tot 5 weken voor de start van de campagnes. Of nudging ook op de lange termijn effect heeft, moet uit nieuw onderzoek blijken.