Doorgaan naar artikel

Puck van Holsteijn (WHC): ‘Jong talent moet bij je willen horen’

Geboren en getogen Westlandse Puck van Holsteijn zit prima op haar plek. Als CEO van het World Horti Center moet je immers het verhaal van de Glazen Stad kennen. Maar het WHC, dat is veel meer dan het Westland. Dat is een verhaal voor heel Nederland, heel Europa, heel de wéreld zelfs.

Sinds de opening in 2018 wil het World Horti Center het nationaal én internationaal kloppend hart van de glastuinbouw zijn. Volgens directeur Puck van Holsteijn lukt dat best goed. “We vertellen, luisteren, verbinden en proberen een open kennis- en innovatiecentrum te zijn waar iedereen welkom is die interesse heeft in of een bijdrage kan leveren aan de tuinbouwsector.”

Westland is de basis, maar de input en output reikt tot ver daarbuiten.

“Aan ambitie hebben wij in de glastuinbouw en in het Westland nooit gebrek gehad. Dat laten we hier op het World Horti Center ook zien. Groei is onze ambitie. En co-creatie is de uitdaging. Studenten, bedrijven, onderzoek en overheden aan elkaar binden, dat gaat niet vanzelf. Dat leidt tot mooie en soms uitdagende gesprekken, in allerlei talen.”

In welke taal, letterlijk of figuurlijk, lukt dat tot nu toe het beste?

“Het eerlijke verhaal, enthousiasme en het geven en ontvangen van ‘energie’ vanuit allerlei talenten is nodig om een dynamische omgeving te creëren en een ecosysteem te bouwen. MBO Westland is een van de drie hoofdbewoners van het kennis- en innovatiecentrum. Met altijd studenten in het gebouw is er ook altijd leven in de brouwerij. Het aantrekken van talent is belangrijk en dat willen we graag uitbouwen. Jong talent is voor een moderne hightech sector als de glastuinbouw absoluut onmisbaar. Dus moeten we iets uitstralen waar dat jonge talent van zegt: daar wil ik bij horen! Vandaar ook onze plannen voor de uitbouw van de campus. Naast mbo-studenten, willen we meer hbo en academisch talent verbinden met uitdagingen vanuit het bedrijfsleven.”

Het Westland is natuurlijk al het Silicon Valley van de glastuinbouw

Nieuwe bestemming

Met de gemeente en bedrijven is Van Holsteijn in overleg over een masterplan voor de verdere ontwikkeling van het terrein rond het WHC. Tegenover de kantoortoren van bloemenveiling Royal FloraHolland ligt ondertussen al bijna tien jaar enkele tientallen hectare grond te lonken naar een nieuwe bestemming.

“Een trekker wordt de Kas van de Toekomst, die we willen ontwikkelen. Daar gaat deze zomer een onderzoek en wedstrijd voor van start. Maar we hebben het ook over een toren met kantoorruimte en shortstay verblijfsmogelijkheden. Zodat we naast onze eigen mbo-studenten ook meer (inter)nationale hbo- en universitaire studenten kunnen trekken. Het Westland is natuurlijk al het Silicon Valley van de glastuinbouw. Daar kan het WHC met de verdere uitbouw van de campus nog meer het hart van worden. Aan de gemeente Westland om dat te ontwikkelen en aan de bedrijven om daar in te stappen.”

Is het bedrijfsleven nog happig genoeg?

“Wat voor de deelnemende bedrijven belangrijk is, is dat er voor iedereen die komt altijd wat nieuws te beleven is. We hebben de corona-periode gebruikt om werk te maken van themapleinen. We zijn sindsdien veel aan het verbouwen. Het zesde themaplein is nu geopend, over water. Later dit jaar volgen nog meer pleinen met thema’s als Energie, Gezondheid en Robotica & AI. We gaan toe naar elf themapleinen. Dat geeft de bedrijven die meedoen aanknopingspunten met talenten en nieuwe leads.”

En dan graag leads die ook echt geld in het laatje brengen.

“Wat we wel hebben geleerd, is dat je je deur kunt open zetten en iedereen kunt laten komen. Maar dat je ook graag een beetje wilt sturen. Al het bezoek vanuit heel de wereld overkwam ons ook een beetje. Nu mikken we wat gerichter op de markten Europa en Noord-Amerika. Maar tegelijk zijn we ook een band aan het opbouwen met Korea. We sluiten ons zeker niet af van alles buiten de westerse wereld.”

Waarom komen al die buitenlandse gasten hier? Om te leren van de besten

De wereldwijde aantrekkingskracht die de Nederlandse glastuinbouw heeft, is ook een argument in het politiek debat over waarom we de tuinbouw hier zouden willen houden.

“Natuurlijk. En dat vertellen blijft hard nodig. Waarom komen al die buitenlandse gasten hier? Om te leren van de besten. Heel de wereld weet dat. Maar als Nieuwsuur hier 3 uur komt filmen, dan zenden ze uiteindelijk 20 seconden uit over de problematiek rond arbeidsmigranten. Zelfs op dat niveau wordt er soms liever stemming gemaakt in plaats van te vertellen over alle samenwerkingen en investeringen in de duurzaamste technieken voor het gezondste en schoonste product. Dat wij behalve tomaten en bloemen ook hoogwaardige kennis en techniek exporteren, daar komen onze eigen ministers pas in het buitenland achter – of als ze zelf hier het WHC bezoeken.”

Wil het WHC dan ook een breder publiek informeren?

“Het is niet onze eerste taak. Maar het WHC als een soort debatcentrum, ja, dat is een heel nuttige functie. Laat mensen hier maar komen kijken en van gedachten wisselen over wat de tuinbouw is en zou moeten zijn. We hebben sowieso twee keer per jaar een open dag en organiseren banenmarkten in samenwerking met UWV. Maar we halen ook evenementen in huis als de Lego League, die namen zelf contact op met ons en wij dachten: techniek, jongeren, natuurlijk, laat maar komen. En later dit jaar staat bijvoorbeeld de nationale Food Quiz op de planning in het kader van de Week van Ons Eten.”

Kijkend naar welke bedrijven wel of niet in beeld zijn: waar zitten de gaten?

“De retail mag nog best wat vaker en actiever langskomen. En ook helemaal aan de andere kant van het spectrum willen we graag continu openstaan voor nieuwe start-ups. Via HortiHeroes is er een mooie ingang voor al die nieuwe jonge bedrijven met een innovatief idee. Zo is bijvoorbeeld Skytree ook binnengekomen, nu een volledige participant in het WHC. Maar ook grote bedrijven als Siemens, die hun activiteiten naar de tuinbouw willen uitbreiden, willen we er heel graag bij hebben.”

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin