Doorgaan naar artikel

Wolfcarius en Colruyt testen 100% elektrische autonome trekker

“De 100% elektrische autonome trekker zou een waardevolle hulp kunnen zijn bij werkzaamheden zoals sproeien, maaien en mechanische onkruidbestrijding, waarbij de snelheden soms erg laag zijn en veel arbeidstijd kosten”, zegt Stephan Wolfcarius, fruitteler en mede-eigenaar van Wolfcarius in Gottem, Oost-Vlaanderen. “Elektrificatie is ook iets waar we aan moeten werken om de CO2-uitstoot op onze site te minimaliseren. De autonomie van de trekker en de oplaadtijd zijn erg belangrijk voor ons.”

De samenwerking tussen fruitteler Wolfcarius en retailer Colruyt en het testen van de 100% elektrische autonome trekker passen in de ambitie van Colruyt Group om duurzame en innovatieve oplossingen te vinden in de landbouw, en daarbij bestaande partners te betrekken en te inspireren. “We zijn naast de autonomie bovendien erg benieuwd naar wat de 100% elektrische, autonome trekker kan doen op het gebied van het scannen met camera’s van de boomgaard en het opslaan van data voor de observatie van mogelijke ziektepatronen, insecten en het groeiniveau van de appels en de peren”, vervolgt Stephan Wolfcarius. Wat het mogelijk autonoom rijden betreft, kijken we uit naar de veiligheid van de trekker in de boomgaard en op het bedrijfsterrein.”

Behalve gewaswerk kan vanaf de autonome trekker data worden verzameld van mogelijke ziektepatronen, insecten en het groeiniveau van het fruit. Behalve gewaswerk kan vanaf de autonome trekker data worden verzameld van mogelijke ziektepatronen, insecten en het groeiniveau van het fruit.

Wolfcarius en Colruyt Group al langer partners

Wolfcarius en Colruyt Group zijn al jarenlang goede partners. De teler is een belangrijke fruitleverancier voor de winkels van Colruyt Group. Het fruitbedrijf was bijvoorbeeld actief betrokken bij de ontwikkeling van de lokale appelsoort de ‘Magic Star’, die sinds 2016 exclusief in de winkels van Colruyt Group verkrijgbaar is. Ook de Coryphée-appel werd door beide ontwikkeld. “We leveren rechtstreeks aan onze klanten, waaronder Colruyt”, zegt Wolfcarius. “We startten bij de Spar (nu onderdeel van Colruyt; red.). De verhouding appels-peren is 50%-50%.”

Colruyt wil met dit samenwerkingsproject haar verantwoordelijkheid in de hele keten opnemen van de teler tot de winkel, zegt Kim Vancauwenberghe, hoofd van Colruyt Group Smart Innovation (waar Smart Farming onderdeel van is; red.). “We willen waarde toevoegen door landbouwers waarmee we samenwerken te faciliteren in de zoektocht naar innovatieve duurzame oplossingen. We zien het als onze plicht om, naast andere initiatieven, de mogelijkheid van elektrificatie van landbouwvoertuigen, zoals de 100% autonome Monarch MK-V-trekker, te onderzoeken als mogelijke manier om de huidige uitdagingen in de landbouw aan te pakken. Want uiteindelijk hebben deze uitdagingen gevolgen voor iedereen in de keten”, benadrukt Vancauwenberghe.

Zij wijst naar de arbeidstekorten en klimaatverandering die ook een realiteit zijn voor groente- en fruittelers in België. De telers rekenen meestal op de hulp van seizoenarbeiders tijdens de drukste periodes. Het wordt echter steeds moeilijker om de juiste mensen te vinden voor de tijdrovende en repetitieve taken, zoals gras maaien, schoffelen en irrigeren. Wolfcarius telt zeven vaste medewerkers en 100-150 seizoenarbeiders, deelt Stephan Wolfcarius mee.

Zo kunnen Europese landbouwers eenvoudiger voldoen aan de regelgeving voor chemische en emissiereducties – zonder de extra financiële lasten

Volgens Vancauwenberghe lijkt in de Belgische landbouw de trend naar meer elektrificatie en zero emissie nu echt gezet. “Volgens ons is er een groot potentieel én interesse voor zero-emissieoplossingen die landbouwers niet alleen dieselbesparingen en CO2-emissiereductie bieden. Elektrificatie zorgt ook voor datagestuurde inzichten en verhoogde operationele efficiëntie, gerealiseerd door middel van computer visietechnologie en artificiële intelligentie.” Het Wingspan Ag Intelligence-platform van Monarch-gegevensverzameling houdt het videomateriaal bij en doet aan emissiereductie-tracering, waardoor landbouwers minder werk hebben aan rapportages rond chemicaliëngebruik en emissiereductie op boerderijen. Zo kunnen Europese landbouwers eenvoudiger voldoen aan de regelgeving voor chemische en emissiereducties – zonder de extra financiële lasten. De combinatie van schone energie en kostenefficiënte landbouwtechnologie is een belangrijke stap naar een duurzame landbouwtoekomst voor de landbouwer, de consument en het voedselecosysteem.

“Samen met onze leveranciers willen we heerlijke, onderscheidende lokale landbouwproducten in onze winkels verkopen voor een competitieve, aangename prijs. De wereld staat niet stil. Er is veel concurrentie”, sluit het hoofd van Colruyt Group.

Doeltreffendheid van de trekker aantonen

Praveen Penmetsa, CEO en medeoprichter van Monarch Tractor voegt nog toe: “We zijn verheugd om samen te werken met Colruyt Group en de Monarch MK-V-trekker te presenteren in België, een land dat zich inzet voor investeringen in, en ondersteuning van duurzame landbouwtechnologieën. Wij geloven dat deze test in België niet alleen de doeltreffendheid van de trekker zal aantonen, maar ook zal bewijzen dat duurzaamheid van de planeet en winstgevendheid voor de landbouwer hand in hand kunnen gaan”.

Share this

Yves De Groote

Redacteur VMT Food België

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin