Extreme weersomstandigheden maakt het nodig nog beter met telers samen te werken om supermarkten goed te blijven beleveren. Greenyard wil liever minder klanten beleveren in een vaste keten met een breed assortiment en de handelsfunctie terugbrengen.
Volgens Francis Kint, topman van het groenten- en fruitbedrijf Greenyard, is de sector oorlogsterrein geworden van supermarkten. Dat leidt tot kansen. “Ze hebben partners nodig om zich te onderscheiden van de concurrentie.” Tegelijk leidt dat tot prijsdruk. “Supermarkten gebruiken prijs als wapen, dat zal tot meer prijzenslagen leiden en druk voor ons om onze productie efficiënter te maken.”
Kint zei dat in een toelichting na de presentatie van de jaarcijfers over boekjaar 2023/2024. ”We moeten onnodige stappen uit het proces halen en de efficiëntie verbeteren. We kunnen meer automatiseren om dat te bereiken.” Greenyard heeft al reorganisatietrajecten ingezet in zijn versdivisies in Duitsland, Engeland en Frankrijk om prestaties te verbeteren.
Exclusieve rassen aanbieden
In dat krachtenveld wil het moederbedrijf van Bakker Barendrecht zich verder ontwikkelen. Meer en meer wil Greenyard klanten zoals Albert Heijn beleveren, vanuit exclusieve en geïntegreerde samenwerking. Kint: “Ik durf wel te zeggen dat we liever minder klanten beleveren met een bredere range producten dan veel klanten. Je kan dan namelijk gelijk op een hoger niveau discussies hebben over assortiment en die stromen dan breder managen dan als je handelstaken uitvoert.”
Daar hoort ook het aanbieden van exclusieve rassen bij aan supermarkten. Greenyard is partner geworden in een clubras voor peren (Eden), waarvoor het nu teelt voor een Duitse supermarktketen.
Marge verse groenten en fruit onder druk
Kint praat dan over de verse groenten en fruit die Greenyard levert aan supermarkten. Van de totale omzet van € 5,14 miljard bestaat 80% uit verkoop van verse groenten en fruit. Daarvan gaat 79% nu via vast afzetketens naar vaste klanten. De winstgevendheid van de verkoop van verse groenten en fruit loopt terug. De marge was twee jaar geleden 2,8% en daalde vorig naar 2,5% en afgelopen boekjaar naar 2,3%.
Hier droeg Kint verschillende oorzaken voor aan. Opnieuw moesten afgelopen boekjaar forse kostenstijgingen worden ingecalculeerd. Het lukte Greenyard wel prijzen 7,2% te verhogen bij afnemers. Ook de concurrentiestrijd tussen supermarkten zorgt voor druk op de marge. Een deel van de verklaring zit ook in de extra opstartkosten in Duitsland. Daar heeft het bedrijf een middelgrote supermarktketen overgehaald om intensief te gaan samenwerken met Greenyard. Overigens steeg de winstgevendheid van Greenyard in Nederland afgelopen jaar.
Abnormale jaren worden gewoon. In 2022 was het droog, 2023 was laat, 2024 is nat
Kint stond stil bij het extreme teeltseizoen. “Abnormale jaren worden gewoon. In 2022 was het droog, 2023 was laat, 2024 is nat. Die volatiliteit moeten we leren beheersen. Dat wordt de hart van onze strategie.” Dat kan het beste door dichter bij de telers te opereren. “In de toekomst wordt samenwerken met telers belangrijker. De volatiliteit groeit. De link met telers moet sterker worden om dat het hoofd te bieden en zo te werken aan leveringszekerheid.”
Greenyard breidt verwerkingscapaciteit uit
Greenyard rapporteerde in boekjaar 23/24 een nettoresultaat € 15,2 miljoen, een stijging van 63%. Dat resultaat wordt wel gedrukt door hogere rentekosten, als gevolg van gestegen dagrentes. Door het verbeterde resultaat wordt € 5,1 miljoen uitbetaald als dividend. Greenyard breidde in 2023 ook uit met investeringen ter waarde van € 17 miljoen. Dat is in vers door de verdere uitrol van computersystemen, trailers en trucks (inclusief elektrische trucks), maar ook nieuwe citrus- en mangolijnen.
Bij de divisie bewerkte groenten (Longfresh) bouwt Greenyard dit boekjaar meer verwerkingscapaciteit. De verwerker heeft meer klanten dan fabrieken en besteedt nu productie uit. Greenyard verwacht over twee jaar een omzet van € 5,4 miljard en een winst (Ebitda) van tussen € 200-210 miljoen.