Doorgaan naar artikel

Recordresultaat Greenyard; lagere marge verse groente

Een steviger omzetgroei dan verwacht (10,9 procent) doet de omzet van Greenyard door de grens van € 5 miljard stijgen. Wel nam de marge op de afzet van verse groenten en fruit opnieuw af naar 2,3 procent.

Dat blijkt uit de jaarcijfers van Greenyard. De omzet (€ 5,14 miljard) van deze Belgische moeder van Bakker Barendrecht bestaat voor 80 procent uit verkoop van verse groenten en fruit en daarnaast bewerkte groente (vooral diepries). De winstgevendheid van de verkoop van verse groenten en fruit loopt terug. De marge was twee jaar geleden 2,8 procent en daalde vorig naar 2,5 procent en afgelopen boekjaar naar 2,3 procent. Greenyard heeft al reorganisatietrajecten ingezet in haar versdivisies in Duitsland, Engeland en Frankrijk om prestaties te verbeteren. In het laatste kwartaal van het boekjaar werd ook al een volumegroei gesignaleerd. Die komt nu uit op 3,8 procent.

Groei afzet Greenyard via AH-model

Greenyard noemt haar afzetmodel robuust, omdat het steeds meer het intensieve AH-model uitrolt op andere markten. Bij deze geïntegreerde klantenrelaties wordt nu 79 procent van de omzet gehaald. Dat was in het vorige boekjaar 75 procent. Dit afzetmodel maakt Greenyard minder kwetsbaar voor prijsdynamieken door kostenstijgingen in de keten, maar ook door volatiliteit in vraag en aanbod in de door elementen zoals het weer of geopolitieke veranderingen.

Bij de verkoop van bewerkte groenten (diepvries) steeg de winstgevendheid wel. Dat komt door prijsonderhandelingen, die afgelopen jaar compensatie voor energie- en grondstofkosten opleverden. Ook werd een sterk erwtenseizoen geleverd in het Verenigd Koninkrijk, waardoor de marge steeg van 8,3 naar 9,0 procent.

Resultaat Greenyard gedrukt door rentekosten

Greenyard rapporteert een nettoresultaat dat steeg met 63 procent van € 9,3 miljoen naar € 15,2 miljoen dit afgelopen jaar. Dat resultaat wordt wel gedrukt door hogere rentekosten, als gevolg van gestegen dagrentes.

Door het verbeterde resultaat wordt € 5,1 miljoen uitbetaald als dividend. Greenyard breidde in 2023 ook uit met investeringen ter waarde van € 17 miljoen. Dat is in vers door de verdere uitrol van computersystemen, trailers en trucks (inclusief elektrische trucks), maar ook nieuwe citrus- en mango lijnen. In Long Fresh (bewerkt) betrof dit voornamelijk een nieuwe saus-unit en bloemkool-kaas lijn, maar ook vervanging en automatisatie van de uitrusting in de productie. Greenyard verwacht over twee jaar een omzet van € 5,4 miljard en een winst (Ebitda) van tussen € 200-210 miljoen.

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin