Doorgaan naar artikel

Supers ruim 2 procent in de plus

De supermarktomzet is in 2012 gestegen naar € 33,7 miljard. Dat is een toename van 2,1 procent ten opzichte van 2011. Dit maakte Bert Roetert, voorzitter van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), vanmiddag bekend. Voor 2013 verwacht het CBL een stijging van de omzet van 2 tot 3 procent.

De consument maakte in 2012 in de supermarkt duidelijk andere keuzes, zo blijkt uit het nationale consumentenonderzoek ‘ConsumentenTrends 2013’ van EFMI Business School. Bijna twee derde let sterker op prijzen en 57 procent let scherper op aanbiedingen bij het doen van de boodschappen. 45 procent kiest vaker voor het huismerk.



Verder blijkt uit ConsumentenTrends 2013 dat het merendeel van de consumenten ondanks de economie nog altijd positief is over het besteedbaar budget. Eten en drinken staat hoog op het prioriteitenlijstje. Ruim twee derde heeft plezier in boodschappen doen in de supermarkt. Men heeft daarbij een groot vertrouwen in de voedselveiligheid. Ruim 80 procent van de consumenten heeft vertrouwen in de veiligheid van voeding, ondanks de recente incidenten met voedsel. Dit neemt niet weg dat er onder consumenten ook zorgen leven, voornamelijk aangewakkerd door voedingsschandalen. Ruim een derde geeft aan dat zijn vertrouwen in de veiligheid van ons voedsel door het paardenvleesincident is afgenomen. Het CBL is daarom blij met de instelling van de Taskforce Voedselvertrouwen door minister Schippers en staatssecretaris Dijksma.

Bekijk meer

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin