Binnen nu en tien jaar zal de vraag naar groente en fruit het aanbod overstijgen. Supers bereiden zich daar nu al op voor door tuinders meer aan zich te binden.
Dat zegt Jan Willem Grievink, retaildeskundige en commissaris bij Fruitmasters. Hij sprak vorige week op de conferentie Reshaping trade in fresh foods bij Nyenrode University. “Als de vraag naar vers voedsel in Azië op gang komt, dan zal de huidige situatie van te veel product op een volumemarkt omslaan.”
Grievink ziet de open volumemarkt, die nu nog goed is voor de helft van de afzet van groente en fruit, krimpen naar een derde van de markt. Belangrijker worden gesloten ketens van telers en retailers, zowel voor bulkproducten als voor nicheproducten.
Het model zoals Albert Heijn dat al tientallen jaren hanteert, toont volgens Grievink aan dat gesloten ketens sowieso meer loyaliteit met zich meebrengt dan de open markt. De supermarkten sorteren voor op het aankomende tekort aan grondstoffen door te proberen zich van elkaar te onderscheiden. Ook al lijkt de strategie van alle supers voor telers nu nog steeds hetzelfde, namelijk zo goedkoop mogelijk inkopen, supers willen zich meer van elkaar onderscheiden. Dat zal zich ontwikkelen tot een strijd om de beste producten en de beste telers.