Supermarktketens als Jumbo en Aldi Süd stellen ongekende eisen aan leveranciers over inzichten in hun kosten.
Dat bleek afgelopen week op Fruit Logistica, de internationale groenten- en fruitbeurs in Berlijn. De groeiende inkoopmacht was daar een gespreksonderwerp.
Tot in kleinste details openheid over kosten
Naast het effect van inkoopbundeling, waarbij grote supermarkten hun bestellingen bundelen, werd ook gesproken over ongekende eisen aan leveranciers om volledig open te zijn over alle kosten. Dat verwachten de ketens tot in het kleinste detail. Het concern Aldi Süd wordt met name genoemd. Deze keten wil inzicht hebben in alle kosten van productie en logistiek ‘tot op de kosten van het zaadje’, stelt een leverancier. Dat betekent overigens wel dat de discountketen een vaste relatie aangaat met teelt.
Jumbo in conflict met De Groot Fresh Group
Ook Jumbo heeft buitengewoon scherpe eisen voor de inzichten in kosten voor al zijn groenten- en fruitproducten. De supermarktketen kwam vlak voor de jaarwisseling in conflict met zijn leverancier voor importfruit De Groot Fresh Group. Jumbo werkte met De Groot aan een langjarige nieuwe leveringsovereenkomst, maar brak deze af toen Jumbo toetrad tot inkooporganisatie Everest Fresh met andere supermarktketens Edeka en Picnic. De rechtszaak die daaruit volgde, geeft inzicht in de eisen die Jumbo stelt aan leveranciers.
Lees ook: Jumbo zet inkoopmarkt op zijn kop
Moeilijk voldoen aan inzicht op detailniveau
De Groot kon namelijk moeilijk voldoen aan de eis voor verantwoording van de kosten op detailniveau. Jumbo vroeg per fruitsoort die De Groot zou inkopen zo’n gedetailleerd kostenoverzicht. Daarmee kon Jumbo berekenen of inkoop via deze leverancier financieel gezien interessant genoeg zou zijn.
De Groot stelde in die rechtszaak dat het voor de leverancier lastig is om alle kosten op het door Jumbo verlangde detailniveau te laten zien. Er zijn ook verschillende bedrijfsonderdelen bij betrokken. Bovendien heeft de leverancier dit nooit eerder op dat gedetailleerde niveau hoeven doen. Er was binnen de samenwerking met Jumbo nooit behoefte aan geweest.
Toen De Groot niet voldeed aan die eis werd de onderhandeling afgebroken. Jumbo koos onder de nieuwe topman voor een andere koers en leverancier. Dat was uiterst laat in het onderhandelingsproces met De Groot. De partijen waren het zelfs al eens over een winstmarge van 4,5% vast en 0,75% variabel voor de contractperiode van 5 jaar.
Ook onderhandelingen Jumbo en The Greenery stopte
De Groot kreeg in 2022 juist een groter contract bij Jumbo en kon een ruimer pakket importfruit gaan leveren. Dat ging toen ten koste van The Greenery. Ook met The Greenery werkte Jumbo lang aan een meerjarenovereenkomst voor een kleiner pakket groente en zachtfruit in een nieuw inkoopmodel, maar stopte ook hier onderhandelingen eind 2023 om met Everest Fresh in zee te gaan.
Volgens Jumbo levert The Greenery nu nog altijd product via Everest Fresh aan Jumbo. Met De Groot is ook onderhandeld over de toekomstige relatie. Everest Fresh heeft daarbij zelfs een overnamebod gedaan aan De Groot.