Doorgaan naar artikel

Limgroup de markt op met zaadaardbei

Veredelingsbedrijf Limgroup zet de eerste stappen in het commercialiseren van hun aardbeirassen uit zaad. “Deze transformatie gaat de hele aardbeiensector op z’n kop zetten.”

Limgroup introduceerde gisteren op de International Soft Fruit Conference in Den Bosch zijn F1 Hybrid Strawberries. De lancering van de eerste aardbeienvariëteit uit zaad van Limgroup past in een bredere ontwikkeling in de aardbeiensector.

Traditioneel werken met moederplanten

Plantmateriaal voor de aardbeienteelt wordt al jarenlang vooral vegetatief vermeerderd. Eén route is dat via weefselkweek moederplanten worden gemaakt, die fungeren als ‘stekleveranciers’. Plantenkwekers kweken deze stekken op trayvelden op tot jonge planten, die daarna naar de telers gaan.

Deze manier van vermeerderen is inmiddels het meest gangbaar voor de kasteelt. Daarnaast is er nog de traditionele vegetatieve vermeerdering, buiten in de vollegrond. Ook hierbij vormen moederplanten de basis. De planten worden buiten gerooid, en daarna vermeerderd of meteen verkocht aan telers.

‘Voordelen in heel de keten’

“De overstap naar aardbeien uit zaad biedt aanzienlijke voordelen voor alle schakels in de keten”, zegt Vincent Deenen, CEO van Limgroup. “Veredelaars krijgen toegang tot geavanceerde technologieën waarmee ze gerichter kunnen innoveren.”

Plantenkwekers kunnen starten met schoon basismateriaal en hebben nieuwe automatiseringsmogelijkheden, aldus Limgroup. “Telers ervaren ook meer flexibiliteit in hun teeltmethoden door de beschikbaarheid van verse planten op vrijwel elk moment, wat leidt tot verhoogde efficiëntie, precisie en professionaliteit.” Die flexibiliteit en de grotere leveringszekerheid en -voorspelbaarheid wordt vooral verderop in de keten ook gevraagd.

Lees meer over aardbeien uit zaad in Groenten & Fruit Magazine editie 1.

Bekijk meer

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin