Doorgaan naar artikel

Duitse discounters verliezen terrein

De Duitse discounters blijven het voornaamste verkoopkanaal voor groente en fruit, maar zijn in het eerste halfjaar van 2013 een deel van die positie kwijt geraakt.

Dat blijkt uit cijfers van het Duitse marktbureau AMI. Het totale door de discounters verhandelde volume groente en fruit was in de eerste zes maanden 4,3 procent kleiner dan in dezelfde periode in 2012. De prijzen van deze producten lagen gemiddeld 7,1 procent hoger. Het aandeel in de totale verkoop zal daarmee vermoedelijk vlak onder de 50 procent gaan uitkomen.

De fullservice supers verkochten daarentegen het eerste halfjaar juist 1,9 procent meer product. Het prijsniveau lag in deze supers 9,9 procent hoger dan in 2012. Gekeken per product valt vooral de hogere winkelprijs van paprika en komkommer op. Beide producten waren ruim 11 procent duurder. Bij paprika ging die hogere prijs bovendien gepaard met een 3,3 procent groter volume. Tomaten waren tot en met juni in de Duitse winkels 1 procent duurder dan in 2012, bij een zo goed als gelijkblijvend volume.

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin