Online groente en fruit bestellen is voor veel consumenten een blijvende gewoonte geworden. En dat blijft groeien. Hoe met AI je product beter in de online markt te zetten kwam aan bod op het derde AGF Marketing Event, georganiseerd door NIMA en GroentenFruit Huis.
Wat is kunstmatige intelligentie? Er zijn verschillende definities, maar artificial intelligence (AI) is de mogelijkheid van een machine om mensachtige vaardigheden te vertonen, zoals redeneren, leren, plannen en creativiteit. Het is veelal een verzamelnaam voor applicaties die complexe taken uitvoeren. Roy van Beest van Peax Data hoopt met hulp van datamodellen en -tools te helpen meer toe te gaan naar een vraaggestuurde AGF-markt.
Datasets zijn voor AI cruciaal, want de AI-systemen kunnen alleen voorspellingen doen op basis van data waarmee ze zijn gevoed. Ook helpen data om marketingcampagnes te creëren. “AI vervangt de professional niet. Maar professionals die werken met AI winnen het van professionals die het niet doen”, meldde AI-expert Charida Dorder tijdens het event. Zij is oprichter van de AI Marketing Academie, een onderwijsplatform dat kennis over AI en tools toegankelijk maakt voor iedereen. Niet op buikgevoel, maar op consumentengedrag uit AI onderzoek valt beter een besluit te nemen.
Groente online (8%) scoort wat beter dan fruit online (6%)
Digitale generatie
Voor AI binnen marketing is het belangrijk om meer over de digitale generatie te weten. Onder jongeren, ofwel Generatie Z, staat tijdswinst in veel gevallen bovenaan het wensenlijstje. Dit is echter wel tot op zekere hoogte, zoals Eric Harmsen (GfK) liet zien uit de vele beschikbare data bij GfK. Online bestellen van boodschappen zal zeker nog wel groeien in de komende jaren, maar het voorspelde online aandeel binnen Nederlandse supermarkten is bijgesteld van 10 naar 8% in 2026.
De verkoop van groente en fruit bij discounters (Aldi/Lidl) zit in de lift en het aandeel van online bestellen is licht gedaald. Binnen supermarkten is het online aandeel groenten en fruit 7,4%. Huishoudens waarbij de kopers 30-50 jaar is (vaak met kinderen) zijn het sterkst vertegenwoordigd in de online omzet. Deze groep is verantwoordelijk voor meer dan de helft van de totale online aankopen verse groente en fruit. Online wordt op jaarbasis zo’n € 300 miljoen online aan groente en fruit gekocht. Groente online (8%) scoort wat beter dan fruit online (6%).
Daarbij lijkt flitsbezorging terrein te verliezen. Meer Nederlanders geven aan flitsbezorging te duur of over de top te vinden. De jongste huishoudens, waarbij de koper tot 30 jaar is, zijn verantwoordelijk voor de helft van de flitsaankopen. De 3 toppers binnen flitsbezorging zijn banaan, blauwe bes en spinazie. Toevallig of niet zijn dit juist 3 producten die in toenemende mate in smoothies worden toegepast.
Prijzen vergelijken
Nog steeds heeft 1 op de 5 huishoudens het in Nederland overigens financieel zwaar. In juni 2023 gaven wel iets minder huishoudens dan een jaar terug aan dat ze het financieel lastig hebben: 21% ten opzichte van 23% (gemiddeld in Europa 37%). Shoppers in Nederland geven duidelijk aan dat ze vaker prijzen vergelijken, het bonbedrag zo laag mogelijk houden en overstappen op goedkopere merken. De helft van de consumenten zegt ook minder weg te gooien en ook bijna de helft zegt vaker een goedkopere winkel te bezoeken. Samen met deze informatie zal AI een hulpmiddel worden om doelgerichte marketing campagnes te creëren om de consumptie te verhogen.