Supermarktketen Jumbo oogst veel kritiek uit de sector over een nieuwe AGF-campagne met een ‘laagste-prijsgarantie’. Jumbo zegt dat dit niet ten koste gaat van leveranciers.
Jumbo startte dit weekend een radiocampagne waarin het klanten de laagste groente- en fruitprijzen garandeert. Partijen in de afzet laten weten verbaasd te zijn over de stap van de keten en noemen dit ‘gevaarlijk’. Het zou het verdienvermogen van de sector aantasten. “Een laagste prijsgarantie klinkt niet goed. Het geeft extra druk op opbrengstprijzen”, laat Stichting STAP weten. “Als dat bijvoorbeeld betekent dat Jumbo eerder voor buitenlands product kiest, is dat slecht voor de Nederlandse tuinbouw.” Ook LTO Noord Glaskracht wijst er in een algemene reactie op dat zo’n prijsgarantie een negatieve prijsspiraal kan versterken en de ontwikkeling van duurzaamheid kan stuiten.”
Thijs Jasperse, via het kantoor Florpartners betrokken bij telerscollectieven als A8 en P8, laat zich in gelijke bewoordingen uit. “Dit is absoluut een nieuw beleid. De vraag is of dit leidt tot een algemene prijsverlaging van supermarkten en dito lagere inkoopprijzen. Het is een heel gevaarlijke ontwikkeling. Je kan inferieur product niet met topkwaliteit vergelijken. De verscheidenheid is veel te groot.”
Jumbo stelt in een reactie dat de laagste prijsgarantie al voor het hele assortiment bestaat. Een woordvoerder: “Jumbo heeft de laagste prijs garantie al veel langer op het AGF assortiment. Dat is niet iets nieuws. Er verandert dan ook niets voor de leveranciers, en er is dus ook geen sprake van financiële bijdragen of iets dergelijks.” Verschillende partijen zetten daar echter vraagtekens bij.
Jumbo heeft steeds een algemene prijsgarantie benadrukt, maar dat werd door de markt en consumenten niet in verband gebracht met AGF. Zo was ook supermarktdeskundige Gerard Rutte verrast over de campagne en noemt hij zo’n prijsgarantie ‘van de gekke’. Nu Jumbo de radiocampagne is gestart, kan dat een reactie van concurrenten uitlokken en een prijzenslag tot stand brengen.