Wat de teler teelt, wordt vaak nog – stevig – bewerkt voordat de consument het consumeert. Op die maakbaarheid van voedsel laat Wageningen UR de term reverse design los.
Wageningse onderzoekers van Food & Biobased Research, Food Safety Research, Economic Research en Plant Research werken samen om een min of meer vastomlijnd idee voor een product – in dit geval een plantaardige burger – zo te ontwerpen dat het valt terug te brengen tot zes zaken die in elk geval nodig zijn:
-
voedingswaarde
-
milieu-impact
-
chemische risico’s
-
microbiologische risico’s
-
economische waarde
-
consumentwensen
Uitgekauwde burger tot lekkere aardbeihap
Klinkt niet onlogisch. Als je die zes zaken allemaal goed op orde hebt, dan kun je prima aan de slag met je voedselinnovatie. Dat kan behalve zo’n – inmiddels alweer knap uitgekauwde – plantaardige burger zijn, maar maar ook een geinige spinoff van uw verse tomaten of een extra lekker hapje dat u van uw aardbeien of bloemkolen zou willen (laten) maken.
De wetenschappers stellen in hun artikel dat ze in geval van die plantaardige burger aardig kunnen meten dat de meest winstgevende optie bijvoorbeeld tegelijkertijd de minst duurzame is. Ook laten ze doorschemeren dat de ingrediënten waar de consument het beste gevoel bij heeft niet per se de meest voedzame en gezonde zijn, maar veeleer de ingrediënten die ze kennen.
Consumentenwens is veranderlijk
Zo lezend kwam ik tot de conclusie dat reverse design er dan dus kennelijk op neerkomt dat je probeert uit te komen op een vooraf bepaald evenwicht tussen die zes randvoorwaarden, met minimumeisen waaraan je per waarde aan wilt of moet voldoen. Waarbij echter die misschien wel belangrijkste voorwaarde, de wens van de consument, een verre van constante variabele is. Want wat nu een hype en dus populair is, dat is morgen ingehaald door iets heel anders.
Ingehaald door nieuw buzzword
Zo kan het trouwens ook gaan met een nieuwe term als reverse design of reverse engineering. Klinkt even als iets geweldigs, maar voor je het weet is het weer in gehaald door een nieuw modewoord. Of laat ik zeggen buzzword, want het moet wel in het Engels natuurlijk. Net zoals Big Data een paar jaar geleden hét buzzword was en nu alle ogen zijn bericht op AI (liefst uitgesproken als ee-aai). Of wat dacht u van superfood, urban farming, local for local, cradle to cradle en kent u de 3 P’s nog?
Terugredenerend zou reverse design ons eigenlijk per definitie terug moeten brengen naar gewoon die verse tomaat, de verse boon voor plantaardig eiwit en de verse aardbei als toetje. Prima gedesignd, door Moeder Natuur met een beetje hulp van de oer-Hollandse tuinbouwketen.