Koning Willem-Alexander en koningin Máxima starten vandaag een bezoek aan Zuid-Duitsland waar zij ondermeer de Nederlandse tuinbouw onder de aandacht brengen.
Inzet van de missie is om Nederlandse bedrijven en kennisinstellingen uit ondermeer de topsector Tuinbouw/Agrofood te presenteren als goede zakenpartner. In Zuid-Duitsland blijft het Nederlandse belang van de agarische export steken op circ 11 procent, terwijl in Noordrijn Westfalen dat 33 procent is.
Namens Frugi Venta neemt Jochem Wolthuis deel aan de missie om kansen voor de sector in beeld te brengen. Uit onderzoek blijkt dat het imago van Nederlands product met name in de zuidelijke Bundesländer nog beter kan. In dat kader zal Wolthuis tijdens de reis een presentatie geven over de smaaksensatie van Nederlandse tomaten.
Verder zal Minister Ploumen aandacht besteden aan de internationale campagne Frische ist Leben, waarbij in de periode van de reis door heel Duitsland – vanaf 17 mei 2013 –billboards acht weken lang door heel Duitsland op 4000 parkeerplaatsen van alle grote Duitse supermarktketens in bijna 900 Duitse steden staan.