Hoe zuinig gaan Nederlandse telers om met energie? Hoe snel liggen groenten en fruit vanuit de kas op je bord? En waarom worden sommige groenten en fruit verpakt in plastic? Die vragen worden beantwoord op de website Smakelijkweten.nl en in ‘Een toekomst vol mogelijkheden’, een film over de kracht van de groente- en fruitsector.
Nederland is klein, maar niet in de productie van groenten en fruit. Binnen de EU staat Nederland in de productietop-10 van groenten op nummer 4 en voor fruitproductie op nummer 10. Dit alles bij elkaar zorgt ervoor dat Nederland goed is voor een omzet van ruim € 4 miljard.
Om dat aanbod aan groenten en fruit in de winkel te krijgen, zijn er in Nederland 20.000 mensen dagelijks in de weer met in- en verkoop van groenten en fruit én alles wat erbij komt kijken. Dit zijn telerverenigingen, groothandels, importeurs, exporteurs, verpakkers, groente- en fruitsnijderijen en logistieke dienstverleners. Met oog voor innovatie, respect voor onze wereld, doorzettingsvermogen, passie en vakmanschap, dragen ze hun steentje bij aan die immense opgave om de wereld te voeden. Deze elementen en de kracht van het familiebedrijf, zijn terug te zien in de corporate story ‘Een toekomst vol mogelijkheden’.
De film trekt op YouTube veel aandacht en heeft ruim 21.000 weergaven. Dit zijn de kijkers die een groter deel of de gehele film bekijken. Gedurende de zomerperiode loopt er ook een advertentiecampagne op YouTube. De film duurt 3,5 minuut en juist in de zomerperiode hebben mensen meer tijd om te kijken.
Smakelijk Weten
Om een breder publiek te bereiken is de website Smakelijkweten.nl ontwikkeld. De campagne wordt ondersteund door posts op de socialmediakanalen Facebook, Instagram en LinkedIn. Facebook en Instagram, die bedoeld zijn voor het informeren van de consumenten. Transparantie vanuit de sector is belangrijk. Zo kunnen we consumenten laten zien wat er allemaal bij komt kijken en welke inspanningen de sector levert om te zorgen voor de dagelijkse beschikbaarheid van een breed assortiment groenten en fruit.
Met de posts op deze kanalen zijn op Facebook al 98.000 mensen bereikt en op Instagram 189.000. Waarbij Facebook en Instagram gericht zijn op de consument, wordt LinkedIn ingezet om business-to-business te stimuleren en om belangrijke stakeholders te bereiken.
Heeft u smakelijke weetjes?
Naast de film zijn er op deze website allerlei smakelijke weetjes te vinden. Mensen eten groenten en fruit omdat het lekker en gezond is, maar weten we ook wat we daadwerkelijk eten of waarom een komkommer soms is verpakt in plastic? Ook kunnen we op deze manier goed inspelen op actuele situaties. Denk aan droogte of andere omstandigheden die invloed hebben op de beschikbaarheid van groenten en fruit. Aan de hand van de smakelijke weetjes kan men alles over groenten en fruit ontdekken, van het land tot aan het schap. Het publiek weet de website te vinden. De website telt tot op heden 2.000 unieke bezoekers en heeft ruim 4.000 weergaven.
Er is altijd behoefte aan meer en nieuwe smakelijke weetjes. Wat voor ons zo vanzelfsprekend is, kan voor de consument een werkelijke eyeopener zijn. Voor het inzenden van úw smakelijke weetjes kunt u terecht bij communicatie@groentenfruithuis.nl.
Toolbox beschikbaar
Gezondheid en welzijn; dat bevorderen is een van onze gezamenlijke doelen. Om anderen te inspireren om meer groenten en fruit te eten, moeten we de boodschap verder verspreiden. Op Smakelijkweten.nl is ook een toolbox beschikbaar met daarin alles wat je nodig hebt om anderen online te informeren. De toolbox bevat onder andere een uitleg van de campagne, snippets van de video Een toekomst vol mogelijkheden en social posts (beeld en tekst). Tot nu toe hebben bedrijven de toolbox gedownload. Dit geeft toegang tot alle materialen die u in uw eigen communicatie kunt gebruiken. Zo werken we samen aan een smakelijkere en gezondere wereld.