Doorgaan naar artikel

Praten met medewerkers: HELD, OEN en vooral NIVEA

De zomervakantie breekt aan. Goed moment voor reflectie op het eigen functioneren, maar ook tijd voor een gesprek met de medewerkers.

Tijdens cursussen krijg je veel afkortingen mee. Sommige zijn echt handig om te onthouden en te gebruiken. Ik laat er graag een paar de revue passeren. Soms zijn het inkoppertjes, maar soms moet je toch even terug naar dat boekje om te kijken wat er ook alweer wordt bedoeld. Dan heb je ze vast al een tijdje niet meer gebruikt.

We vullen vaak een ander zijn of haar bedoelingen in

Zoals NIVEA. In de zomer is het weer tijd om te smeren. Nivea is hiervoor een bekend merk. In managementland is dit ook een gevleugelde term voor Niet Invullen Voor Een Ander. We vullen vaak een ander zijn of haar bedoelingen in. Dit levert miscommunicatie op, doordat je denkt het al te weten. Voorkom dit door na te vragen wat de ander bedoelt.

Nu we toch in vakantiesfeer zijn past ‘Laat OMA maar thuis’ hier ook goed bij. Als iemand jou iets vertelt, parkeer dan nog even je eigen Oordelen, Meningen en Adviezen. Dit maakt dat je met een open houding kunt luisteren naar wat de ander zegt.

En als je dan een trip wilt maken past LSD in ditzelfde rijtje: Luisteren, Samenvatten en Doorvragen. Altijd handig bij functionerings- of verkoopgesprekken. Probeer te achterhalen waar de kern zit en vergeet de NIVEA niet.

Neem nooit aan dat jij begrijpt wat iemand bedoelt

In dit kader speelt ANNA ook een rol. Altijd Navragen en Nooit Aannemen. Neem nooit aan dat jij begrijpt wat iemand bedoelt. Woorden hebben voor ieder mens net een andere betekenis. Toets regelmatig of jouw interpretatie klopt, pas LSD toe.

Dan ben je het gesprek aangegaan en wordt het toch nog emotioneel. Wees dan een HELD: Herkennen, Erkennen, Loslaten, Doorgaan. Het is goed om de emoties te benoemen en te bespreken. Vertel vooral wat je ziet gebeuren. Niet alles hoeft tot in detail geanalyseerd te worden. Herken en erken wat er gezegd is en wat dat met jou heeft gedaan. Je mag het daarna loslaten en doorgaan.

Vanuit echte nieuwsgierigheid ontstaat verbinding met je gesprekspartner

In die emoties kun je ook een OEN zijn: Open, Eerlijk en Nieuwsgierig. Als je met een open houding naar de ander luistert heb je de meeste kans op een eerlijk gesprek. Vanuit echte nieuwsgierigheid ontstaat verbinding met je gesprekspartner. Kijk niet alleen naar wat er mis ging.

Heb het DIK voor elkaar: Denk In Kwaliteiten. Het is zo makkelijk om te kijken naar wat er verkeerd ging en daar de focus op te leggen. En dat is goed, daar leer je van. Vertel ook wat er goed ging, we gaan groeien van een compliment, dat motiveert ons om dat stapje extra te zetten. Wil je die tip geven? Verstop hem dan in een burger: geef eerste een compliment, geef dan aan wat er beter kan en sluit af met een nieuwe tip.

Ook in de vakantie kan dit werken. Zit je opeens dagelijks op elkaars lip? Begint iets te irriteren? Pak die NIVEA erbij, laat OMA thuis, schakel ANNA in met een beetje LSD durf je een OEN te zijn om daarna met een DIK-burger af te sluiten.

Bekijk meer

Share this

Afbeelding
Dick Oosthoek

directeur Groene Erkenningen

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin