Voor tomatentelers lijkt een winterteelt weer aantrekkelijker, gezien de omstandigheden op de markt.
Dat stelt Cindy van Rijswick, Global Strategist Fresh Produce bij de Rabobank. Op basis van ervaringen van het afgelopen winterseizoen zal de vraag naar Nederlands product er duidelijk zijn. Supermarkten zullen meer Nederlands product willen vastleggen, omdat afgelopen winter bleek dat Spanje niet geheel de Nederlandse aanvoer en kwaliteit kon vervangen. Marokko en Turkije brachten meer op de Europese markt, maar daar verwacht Van Rijswick geen grote stijgingen. Voor Nederlandse telers zijn er gunstige voorwaarden voor winterteelt. “De gasprijzen zijn natuurlijk flink gedaald. Veel telers hebben toch lange termijn contracten afgesloten en willen in de winter telen. Ik denk dat retail wel meer wil betalen.” Van Rijswick sprak hierover in een Rabobank podcast.
Het spel wordt gespeeld
Of prijzen hoog genoeg zijn die in contracten worden geboden is onzeker. “Telers kunnen ook gokken op nog hogere prijzen. In 2022 lagen tomatenprijzen 20 tot 25 procent hoger, dus als telers iets vastleggen tegen minder hogere prijzen, zullen ze misschien spijt krijgen, maar dat is het spel denk ik.”
Van Rijswick signaleert dat de tomaten goed in de markt liggen bij consumenten, ondanks de inflatiezorgen. ”De consumptie is in volume afgelopen jaar wat terug gelopen, maar dat geldt voor veel groenten. Tomaten presteren niet slechter dan andere producten in het groentenschap.”