Timo Hoogeboom vertrekt bij HAK en Neerlands Glorie Groenten & Fruit. Hij wordt per 1 september opgevolgd door Nicole Freid, nu directeur marketing en innovatie bij HAK.
Hoogeboom zwaait na 11 jaar het bedrijf te hebben geleid. Bij de ontwikkeling van de fabriek in Giessen tot een een moderne Europese speler, die een voortrekkersrol vervult in plantaardige voeding en duurzame lokale teelt, werkte hij vrijwel die gehele periode al samen met Freid.
De langetermijnstrategie van HAK staat dan ook niet ter discussie. Mijlpalen daarin waren de oprichting van HAK Fresh, door de overname van een partij in koelverse producten, de ontwikkeling van de stazak, de overname van Four Seasons Foods en de groei van HAK in Duitsland – mede door de overname van Foodeko GMBH.
Naar 100% biologisch
De opmerkelijke aankondiging begin dit jaar, dat HAK over vijf jaar uitsluitend nog biologische groente wil verwerken, staat ook nog steeds overeind. Freid: “De recent uitgesproken ambitie om over te gaan naar 100% biologisch voor de Nederlandse teelt in 2027 is een stevige uitdaging, maar die ga ik graag aan, samen met de andere collega’s bij HAK en NGG&F.” Hoogeboom vindt dat biologisch betaalbaar moet zijn voor iedereen, terwijl hij in een interview. “Een retailer kan wat ons betreft niet meer wegkomen met het pakken van 40% marge op biologisch.”
Waardecreatie en differentiatie
Walter Seib, voorzitter van de Raad van Commissarissen bij NGG&F, zegt: “Timo Hoogeboom heeft HAK en NGG&F met een langetermijnstrategie gericht op duurzaamheid, waardecreatie en differentiatie naar een volgend niveau weten te brengen. Dat is een enorme prestatie, waar wij hem voor willen bedanken. We zijn blij met de aanstelling van Nicole Freid als een waardig opvolger. Ze heeft veel hart voor HAK, respect voor de waarden waar het bedrijf op is gebouwd, maar staat ook voor vernieuwing, groei en een toekomstgerichte aanpak.”