Colland lanceert eind 2023 een gezamenlijke arbeidsmarktcampagne voor heel de land- en tuinbouw. Naast een publiekscampagne worden werkgevers vanuit het programma ondersteund met tools, trainingen en communicatiemiddelen.
Zestien agrarische sectoren willen met de campagne werkzoekenden en zij-instromers enthousiast maken voor banen bij tuinders en boeren. Afzender van de campagne is Colland Arbeidsmarkt, dus werkgevers én vakbonden. LTO-portefeuillehouder Ondernemerschap & Onderwijs en tevens Colland-bestuurder Eric Douma is enthousiast over de nieuwe campagne. “In onze sector geldt: er is voor elk wat wils.”
Hij zal niet zeggen dat het eenvoudig is voor telers om werknemers te werven. Alle sectoren hebben te kampen met krapte op de arbeidsmarkt, de land- en tuinbouw is daarop geen uitzondering. Maar met een gezamenlijke campagne kan het lukken, zegt Eric Douma.
Landbouw heeft streepje voor
Het salaris in de agrarische sector doet niet onder aan dat in de horeca, bouw of bijvoorbeeld pakketbezorging, weet hij. “Praat maar met werknemers, ze zeggen het zelf. Als je goed luistert, hoor je ook dat de hoogte van het loon niet het allerbelangrijkste is. Het gaat hen ook om de sfeer in het bedrijf, de variatie in werkzaamheden en om de betekenis van het werk. Wat dat laatste betreft, heeft de landbouw een streepje voor op veel andere sectoren. Wij zorgen er met z’n allen voor dat mensen drie keer per dag kunnen eten. Wie wil daar nou niet actief aan bijdragen?”
Het gaat hen ook om de sfeer in het bedrijf, de variatie in werkzaamheden en om de betekenis van het werk
Vorig jaar is door bureau Sparkey/Motivaction onderzoek uitgevoerd om te achterhalen hoe Nederlanders tegen werk in de land- en tuinbouw aankijken. Daaruit bleek dat 28% openstaat voor een overstap naar de sector. De grondhouding is positief, zo bleek, echter de ondervraagden hadden weinig beeld bij de functies en kansen in de agrosector.
Animo zat, nu mensen over de streep trekken
Volgens Douma is er daarom alle reden om een wervingscampagne op te zetten. “Er is in principe voldoende animo. Het gaat er nu om potentiële werknemers over de streep te trekken. De campagne moet op een aantrekkelijke manier het werk in de verschillende sectoren in beeld brengen, potentiële zijinstromers in contact brengen met agrarisch ondernemers en hen informeren hoe en waar ze kunnen solliciteren. Vanuit mijn bestuurlijke functies denk ik daar over mee.”
Dat de agrarische sector af en toe negatief in het nieuws komt wat betreft de inzet van personeel, is volgens Douma hinderlijk. “Sommige werkgevers nemen helaas de verkeerde afslag, maar dat zijn de uitzonderingen. Misstanden heb je overal. Op verreweg de meeste bedrijven gaat het goed. Daar werken we met z’n allen ook hard aan met draaiboeken en protocollen. Goed werkgeverschap, bijvoorbeeld op het gebied van veiligheid, staat in de land- en tuinbouw voorop.”
Wervingscampagne gaat verrassen
Douma hoopt dat de wervingscampagne de aankomende medewerkers gaat verrassen. “Er is natuurlijk veel handwerk te doen. Sommige mensen kiezen daar voor. Maar er is meer. De automatisering en robotisering van werkzaamheden op veel bedrijven is voor een andere groep aantrekkelijk. Werknemers kunnen eraan bijdragen dat processen duurzamer en efficiënter gaan verlopen. Het gaat erom de juiste match tot stand te brengen.”
Medeauteur: Ton van der Scheer