Groente- en fruitleverancier Greenyard neemt de start-up Gigi Gelato over.
Dit jonge bedrijf met het kantoor in Wageningen maakt ijs op basis van fruit en groenten als gezonder alternatief voor het traditionele sorbetijs. Het voegt geen zuivel, eieren of kunstmatige aroma’s toe aan het ijs. Met de overname door groente- en fruitreus Greenyard krijgt het vanaf aankomende zomer toegang tot een bredere markt binnen de diepvriescategorie. Greenyard wil haar relaties met Europese retailers en foodservice-partners gebruiken als ‘commerciële springplank’ voor deze nieuwe productcategorie binnen diepgevroren groenten en fruit.
Geduchte concurrent voor de ijsindustrie
“Dit is een belangrijke stap in onze reis om innovatieve en gebruiksvriendelijke producten op de markt te brengen die de consumptie van groenten en fruit stimuleren. Door ons diepvriesassortiment uit te breiden, kunnen we nu zorgen voor een bredere marktbeschikbaarheid van deze revolutionaire puur plantaardige productinnovatie. Met de steun van de oorspronkelijke oprichters en onze interne expertise, zijn we ervan overtuigd dat Gigi Gelato een geduchte concurrent zal zijn voor de ijsindustrie”, zegt Kobe Vanhaecke, commercieel directeur van Greenyard Frozen Belgium. Volgens het bedrijf zijn de plantaardige ijsjes een invulling van de consumentenvraag naar gezondere alternatieven voor verwenproducten zoals ijs.
Drie soorten ijs van Gigi Gelato
Gigi Gelato heeft drie soorten ijslolly’s: aardbei, blauwe bes en rode biet, mango, passievrucht en venkel, en gember, sinaasappel en wortel. De ijsjes bestaan voor 60% uit fruit en groente (puree en sap), waardoor ze volgens de ijsmaker ‘veel vezels’ bevatten. Plantaardige vezels van chicorei zijn toegevoegd voor de romigheid.
Het ijsbedrijf werd in 2018 opgericht door twee Italianen en een Nederlander. Het team blijft na de overname aan boord bij het bedrijf om de commerciële strategie en het innovatieproces van het product te ondersteunen.