De houdbaarheidsscanner van OneThird uit Enschede gaat draaien bij alle aardbeientelers van Albert Heijn. Dat maakt de retailer bekend.
‘AI-technologie in aardbeiketen Albert Heijn zorgt voor minder voedselverspilling’ , kopt AH boven zijn persbericht over de inzet van kunstmatige intelligentie in de keten van aardbeienteler tot supermarkt. Met een scanapparaat ter grootte van een flinke koffiemok kan de teler geoogste aardbeien scannen op allerlei verouderingseigenschappen. De scanner staat in contact met een een uitgebreide database, waarin het verloop van rijp tot en met overrijp en de daarbij horende waarden is vastgelegd. Op basis daarvan rolt er een tot op de dag nauwkeurige houdbaarheidsvoorspelling uit.
Preciezer dan standaard houdbaarheidscode
Tot nu toe kregen aardbeien allemaal een standaard houdbaarheidscode. Soms te ruim, soms krap. AH stelt dat met deze techniek jaarlijks 70.000 kilo aardbeien minder weggegooid hoeven worden. Dat past binnen de doelstelling van Albert Heijn om 50% minder voedsel te verspillen in 2030 ten opzichte van 2015.
Ook tomaten en blauwe bessen
OneThird werkt ook aan scanners voor tomaten, blauwe bessen en avocado‘s. Voor het verder ontwikkelen van de techniek heeft het Twentse techniekbedrijf onlangs weer een ronde langs de investeerders gemaakt. Dat leverde € 2,75 miljoen op, opgehaald bij onder andere impact-investeerder Pymwymic en regionale fonds OostNL. In een eerdere ronde haalde OneThird ook al € 3 miljoen op.